NYHETER OM DIGITAL MARKEDSFØRING – SEPTEMBER 2018

Bedre rekkevidde på Facebook og netthandelsfunksjon i Stories

Tormod Sperstad, digital rådgiver i DMT AS

1. oktober 2018

Instagram åpner opp netthandelsfunksjon i Stories i 46 nye land, rekkevidden for norske Facebook-sider øker, og Google Assistant har kommet på norsk. Her er noen av de digitale markedsføringsnyhetene fra september 2018.

Jeg holder deg nogenlunde oppdatert på noen av de nyhetene som er mest relevante for digitale markedsførere.

Her er en særdeles subjektiv oppsummering fra måneden som gikk.

Shopping-annonser i Snapchat

24. september 2018
Snapchat har utvidet muligheten til å bruke shoppingannonser, slik at alle annonsører nå har mulighet til å bruke det.

GIF i DM på Instagram

20. september 2018
Nå kan du bruke GIF når du sender direktemeldinger (DM) i Instagram.

Unyttig for bedrifter? Absolutt ikke. Dette er en ny funksjon som lar deg kommunisere enda mer autentisk med følgerne dine.

Netthandel i Instagram Stories

17. september 2018
Instagram ruller nå ut netthandelsfunksjonen i Stories over hele verden.

Ikke nok med det: shopping får sin egen kategori under “utforsk”.

Har du en nettbutikk, vet du vel hva du har å gjøre nå?

Personlige annonser i LinkedIn

11. september 2018
LinkedIn har introdusert dynamiske annonser

Det nye annonseformatet gjør det blant annet mulig å hente inn navnet til den som ser annonsen, slik at budskapet i annonsen føles mer personlig.

Google Assistant på norsk

10. september 2018
Endelig er det klart: Google Assistant har kommet til Norge på NORSK.

Foreløpig kun for noen utvalgte brukere, men dette er en viktig nyhet.

Utviklingen har ennå ikke kommet så langt i Norge, men en ting kan du være sikker på:

den dagen kunden din har mulighet til å bruke norsk, og gjerne egen dialekt, på virkelig smarte måter som for eksempel å bestille fysiske produkter på nett – uten å klaske labbene på smarttelefonen eller laptopen din – den dagen bør du være forberedt på.

Konsekvensen for deg som bedrift? Jo: du bør legge innholdet på nettsiden din mest mulig til rette for stemmesøk.

Bedre rekkevidde for norske Facebook-sider

9. september 2018
Gjennomsnittlig organisk rekkevidde (hvor mange du når ut til av følgerne dine uten å betale) for norske Facebook-sider øker. Det viser ferske tall fra Areca Social.

Dersom en ser på ulike sidestørrelser når det gjelder antall følgere, er det fremdeles slik at rekkevidden er størst for de minste Facebook-sidene.

Det totale bildet er også litt mer nyansert, i og med at enkelte sidestørrelser har en ørliten tilbakegang, men dette er marginalt.

Likevel: tallene er ikke bare positive. Den såkalte virale rekkevidden, det vil si hvor mange nye brukere som ser innholdet (de som ikke følger siden din), er mer enn halvert siden i fjor.

I klartekst betyr dette at effekten av engasjementet innleggene dine får, som for eksempel likes, ikke er like god som tidligere.

Bedre målretting i Facebook

6. september 2018
Hørt om “Flight Ads”? Det er benevnelsen på den nye målrettingsfunksjonen som lar reisebyrå målrette annonser til Facebook-brukere som søker etter flyreiser.

Instagram med shopping-app

5. september 2018
Det går rykter om at Instagram kommer med en egen shopping-app.

Det er en kjent sak at en stor del av Instagram-brukerne er flittige til å dra kortet i ymse nettbutikker, så det er ikke direkte overraskende at Instagram nå trolig prøver å utnytte dette til sin fordel.

Ryktet er foreløpig ikke bekreftet.

Har du lyst til å lære hvordan du kan bruke sosiale medier og andre digitale markedsføringskanaler på en smart måte?

Her er noen markedsføringskurs som kan være aktuelle for deg

Kilder: Marketing Land, Areca Social, Google, Instagram Press, Snap Inc, LinkedIn

Få gratis #TormodTips om digital markedsføring rett i e-postkassa di:
Har du lyst til å ta bedriften din fra 😥 til 😍?
Nyttige, enkle tips om hvordan små og mellomstore bedrifter kan bruke digital markedsføring for å få flere kunder og større omsetning