NYHETER OM DIGITAL MARKEDSFØRING

Nyheter om digital markedsføring – september 2019

Tormod Sperstad, digital rådgiver i DMT AS

28. september 2019

Facebook gjør det enklere å få engasjement på Stories, og Twitter lanserer markedsføringshåndbok. Her er noen av nyhetene om digital markedsføring fra september 2019.

Sliter du med å holde deg oppdatert om digital markedsføring? Jeg gjør jobben litt enklere for deg ved å sortere ut hva som faktisk betyr noe for bedrifter.

Her er noen av markedsføringsnyhetene jeg har plukket ut for deg fra den siste måneden.

Nye funksjoner i Facebook Live

29. september 2019
Når du setter opp en forhåndsplanlagt direktesending på Facebook, genereres det nå to innlegg: et innlegg som publiseres umiddelbart, og som fungerer som en offentliggjøring av direktesendingen, samt et separat innlegg når du går live.

Google justerer søkeresultatene

28. september 2019
Google har kommet med en liten justering i hvordan videoer blir vist i søkeresultatene.

I stedet for å bare liste opp videoer, vil Google nå vise de mest relevante delene av videoen. Dette skal være basert på tidsstempel som den som har publisert videoen selv har lagt inn. Fin funksjon dersom du for eksempel har laget en how to-video, der du selv kan styre hva som skal vises av videoen i søkeresultatene.

Raskere produktopplasting på Facebook

27. september 2019
Bruker du produktannonsering på Facebook for nettbutikken din? I så fall kan det være nyttig å vite at oppdatering/opplasting av produktinformasjon nå går raskere, slik at du kan være trygg på at produktinformasjonen er mer i synk enn tidligere.

Twitter med markedsføringshåndbok

15. september 2019
Har du ikke fått helt sving på bedriftsprofilen på Twitter? Da kan det hende at dette kan hjelpe deg: Twitter har nemlig gitt ut en egen håndbok for de som bruker Twitter som markedsføringskanal.

Lettere å få engasjement i Facebook Stories

12. september 2019
Facebook har kommet med såkalte “fan stickers” i Stories.

Fan stickers er kun for de som har en Facebook-sider (ikke profil), og gjør det mulig for den som ser storyen å respondere med en video eller et bilde. Med andre ord en ny måte bedrifter kan få engasjement på – noe som er viktig å få for å få bedre synlighet.

Ikke stol på automatiske forslag i Google Ads

4. september 2019
Er du en av mange som i mangel på egen kunnskap stoler på de automatiske forslagene du får opp når du håndterer dine egne Google Ads?

I så fall kan det hende at du bør slutte med dette, og heller få noen som er sertifisert i Google-annonsering til å håndtere kampanjene dine.

En studie publisert av Marketing Land, viser nemlig at det slettes ikke er alle automatiske forslag som er like gode.

Konklusjon: skal du kjøpe annonser i Google, må du enten lære deg å bruke Google Ads ordentlig, eller leie inn et byrå som kan ta seg av kampanjene dine.

 

 

Kilder: Marketing Land, Twitter Business, Facebook Business

 

Få gratis #TormodTips om digital markedsføring rett i e-postkassa di:

Har du lyst til å ta bedriften din fra 😥 til 😍

Nyttige, enkle tips om hvordan små og mellomstore bedrifter kan bruke digital markedsføring for å få flere kunder og større omsetning