Oppdatert sosiale medier-statistikk fra Norge


Sist oppdatert: 25. april 2022

Se oppdatert statistikk over hvor mange som bruker Facebook, Instagram og andre sosiale medier i Norge

Er du interessert i hvor mange nordmenn det er som bruker Facebook? Nysgjerrig på om Snapchat sakker akterut, eller om Instagram har gått forbi Snapchat i popularitet?

Her har du de nyeste brukertallene om sosiale medier i Norge fra Ipsos.

For deg som ikke orker å lese alle detaljer, men vil ha en kjapp oppsummering av tallene for første kvartal 2022:

  • De fleste aldersgrupper har nedgang i daglig bruk – noe som gjelder alle sosiale medier som Ipsos måler på.
  • Økning i antall registrerte brukere for alle plattformer
  • Muligens overraskende for flere: daglig bruk blant de yngste TikTok-brukerne går ned – noe det har gjort i samtlige målinger siden andre kvartal 2021
  • Nedgangen i daglig Facebook-bruk blant de yngste har stoppet (forsiktig økning)
  • 15 % av alle nordmenn over 18 år bruker TikTok hver dag (forrige måling: 14 %)
  • TikTok har 963 000 brukere over 18 år – en økning på mer enn 7 %
  • 44 % av alle voksne nordmenn lytter til podcast
  • Ellers stort sett på det jevne i antall registrerte profiler

Min umiddelbare subjektive vurdering av tallene, er at alle sosiale medier har oppgang i daglig bruk. Dette er stikk i strid med trenden vi har sett fra de forrige målingene, og det blir spennende å se hvordan tallene ser ut på neste måling.

Jeg legger også merke til at daglig bruk blant de yngste TikTok-brukerne fremdeles faller, selv om kurven ikke er fullt så bratt lenger.

For første gang har Ipsos også tatt med VSCO i målingen. Tallene her viser at bildedelingsappen er populær blant de yngste: 24 % av de mellom 18 – 29 år bruker appen. 16 % av disse daglig.

Og bare for å nevne det: hvis du trodde at det ikke er noen «gæmliser» som er på TikTok, så bør du tro om igjen. 16 % av alle voksne nordmenn i aldersgruppa 50 – 59 år har en TikTok-bruker (11 % ved forrige måling).

Hvor mange bruker Facebook?

I følge Ipsos er det nå 3 484 000 nordmenn over 18 år som har en profil på Facebook. Dette er omtrent det samme som ved forrige måling.

Bruksfrekvensen er på vei opp. 67 % bruker Facebook daglig (forrige måling: 65 %). Blant de yngste (18 – 29 år) er det nå «bare» 53 % som bruker Facebook hver dag (52 % ved forrige måling, og 56 % måneden før der igjen)

Hør podcast: Tre tips når du skal annonsere på Facebook

Det er litt flere kvinner enn menn som har en profil på Facebook (86 % av alle kvinner over 18 har en profil, mot 78 % av norske, voksne menn).

Hvor mange bruker Snapchat?

De nyeste tallene fra Ipsos viser at 2 821 000 nordmenn har en profil på Snapchat. Dette er opp 4,4 % (gikk ned 2,4 % ved målingen før der).

Bruksfrekvensen: 49 % av de som har en profil bruker Snapchat daglig (forrige målinger: 43 og 49 %).

Det er fremdeles noe flere kvinner enn menn som har en Snapchat-profil. 72 % av alle kvinner over 18 har en profil, og 61 % alle menn har opprettet en profil.

Hvor mange bruker Instagram i Norge?

Ved utgangen av første kvartal 2022 var det 2 840 000 nordmenn som hadde en profil på Instagram. Dette er en økning på 7,2 % i forhold til forrige måling (forrige måling: ned 1,1 %).

Når det gjelder  bruksfrekvens, så bruker 44 % av brukerne appen daglig (forrige måling: 39 %).

Les også: Slik kan en bedrift få flere følgere på Instagram

Kjønnsfordelingen er ganske jevn, men det er en liten overvekt av kvinner. 74 % av alle kvinner over 18 har en profil, og 60 % alle menn har opprettet en profil.

Hvor mange bruker LinkedIn?

LinkedIn har ifølge Ipsos 1 238 000 registrerte profiler i Norge. Dette er økning på 3,4 % (forrige målinger i omvendt kronologisk rekkefølge: ned 5,7 %, opp 1 %).

4 % av alle nordmenn over 18 med registrert profil bruker LinkedIn daglig (samme som forrige måling).

Fordelingen mellom menn og kvinner ser slik ut: 34 % av alle menn over 18 har en profil, og 25 % alle kvinner har opprettet en profil.

Hvor mange bruker Twitter i Norge?

Litt mer enn 1 208 000 nordmenn har en profil på Twitter.

Dette er en økning fra forrige måling (6,4 % opp). Nedgangen som har vært jevn siden 2019 ser nå derfor ut til å flate ut, og vi ser en begynnende trend den andre retningen.

10 % av de med registrert profil bruker Twitter daglig (forrige måling: 9 %).

Fordelingen mellom menn og kvinner ser slik ut: 34 % av alle menn over 18 har en profil, og 24 % alle kvinner har opprettet en profil.

Kanalen har flest brukere i aldersgruppen 18 – 29 år.

Hvor mange bruker Pinterest?

Den siste kvartalsmålingen til Ipsos viser at det er nesten 1 085 000 nordmenn over 18 år som har en profil på Pinterest. Dette er opp 6,4 % i forhold til forrige måling (opp 5,4 % ved forrige måling.

illustrasjonsbilde sosiale medier statistikk norge

Pinterest er det sosiale mediet i Norge der det er størst forskjell mellom kvinner og menn. 35 % av alle kvinner over 18 har en profil, og 16 % alle menn har opprettet en profil.

Kanalen er mest populær blant kvinner mellom 18 – 29 år.

Hvor mange bruker YouTube i Norge?

Det er 2 067 000 millioner nordmenn som har en profil på YouTube.

Dette er 4,9 % flere enn ved forrige måling.

Bruksfrekvensen er solid: 32 % av alle voksne nordmenn over 18 bruker YouTube daglig (forrige måling: 29 %). Kanalen er mest populær blant de yngste brukerne: 52 % av alle nordmenn over 18 år med YouTube-bruker bruker kanalen daglig (forrige måling: 56 %).

Fordelingen mellom menn og kvinner ser slik ut: 54 % av alle menn over 18 har en profil, og 43 % alle kvinner har opprettet en profil.

Hvor mange bruker Messenger?

Litt mer enn 3 203 000 nordmenn har en bruker (forrige måling: 3 113 000).

49 % av disse bruker Messenger daglig (forrige måling: 43 %).

Hvor mange hører på podcast i Norge?

Det kom ikke podcasttall første kvartal, men dette er tallene fra forrige måling:

44 % av alle nordmenn over 18 hører på podcast. Dette er stabile tall.

4 av 10 nordmenn hører på norske podcaster.

 

Kilde: Ipsos

GET IN FÅ GRATIS TIPS RETT I E-POSTKASSA DI:

Har du lyst til å ta bedriften din fra 😥 til 🤩?

Nyttige, enkle tips om hvordan du kan nå målene i organisasjonen din, sendt rett i innboksen din en gang i måneden.