Sist oppdatert: 27. august 2022
Se oppdatert statistikk over hvor mange som bruker Facebook, Snapchat, Instagram og andre sosiale medier i Norge
Er du interessert i hvor mange nordmenn det er som bruker Facebook? Nysgjerrig på om Snapchat sakker akterut, eller om Instagram har gått forbi Snapchat i popularitet?
Her har du de nyeste brukertallene om sosiale medier i Norge fra Ipsos.
For deg som ikke orker å lese alle detaljer, men vil ha en kjapp oppsummering av tallene for andre kvartal 2022:
- De fleste aldersgrupper har økning i daglig bruk – noe som gjelder alle sosiale medier som Ipsos måler på. Dermed kan det se ut som
- TikTok har fått 23 % økning i antall registrerte profiler
- TikTok har størst økning i bruksfrekvens
- Snapchat er mest populært blant de yngste (målt i bruksfrekvens)
- LinkedIn har 7 % færre brukere enn forrige måling, og vi må tilbake til 2018 for å se lavere tall
Min umiddelbare subjektive vurdering av tallene, er at TikTok har en voldsom vekst både i antall registrerte brukere og bruksfrekvens. Nedgangen fra de siste kvartalsmålingene har dermed snudd.
Det er også interessant å se at bruksfrekvensen blant de yngste Facebook-brukerne er på vei opp igjen – noe jeg personlig ikke hadde trodd kom til å skje.
Hvor mange bruker Facebook?
I følge Ipsos er det nå 3 561 587 nordmenn over 18 år som har en profil på Facebook. Dette er ca 2 % flere enn forrige måling.
Bruksfrekvensen er på vei opp. 69 % bruker Facebook daglig (forrige måling: 67 %). Blant de yngste (18 – 29 år) er det nå 55 % som bruker Facebook hver dag (53 % ved forrige måling).
Hør podcast: Tre tips når du skal annonsere på Facebook
Det er litt flere kvinner enn menn som har en profil på Facebook (87 % av alle kvinner over 18 har en profil, mot 81 % av norske, voksne menn).
Hvor mange bruker Snapchat?
De nyeste tallene fra Ipsos viser at 2 899 196 nordmenn har en profil på Snapchat. Dette er opp 2,8 % (gikk opp 4,4 % ved målingen før der).
Bruksfrekvensen: 52 % av de som har en profil bruker Snapchat daglig (forrige målinger: 49 og 49 %).
Det er fremdeles noe flere kvinner enn menn som har en Snapchat-profil. 72 % av alle kvinner over 18 har en profil, og 65 % alle menn har opprettet en profil.
Hvor mange bruker Instagram i Norge?
Ved utgangen av andre kvartal 2022 var det 2 841 847 nordmenn som hadde en profil på Instagram. Dette er en marginal økning fra forrige måling (forrige måling: opp 7,2 %).
Når det gjelder bruksfrekvens, så bruker 45 % av brukerne appen daglig (forrige måling: 44 %).
Kjønnsfordelingen er ganske jevn, men det er en liten overvekt av kvinner. 74 % av alle kvinner over 18 har en profil, og 60 % alle menn har opprettet en profil.
Hvor mange bruker LinkedIn?
LinkedIn har ifølge Ipsos 1 149 854 registrerte profiler i Norge. Dette er nedgang på 7 % (forrige måling: opp 3,4 %).
Bruksfrekvensen har derimot gått opp: 6 % av alle nordmenn over 18 med registrert profil bruker LinkedIn daglig (forrige måling: 4 %).
Fordelingen mellom menn og kvinner ser slik ut: 31 % av alle menn over 18 har en profil, og 23 % alle kvinner har opprettet en profil.
Hvor mange bruker Twitter i Norge?
Litt mer enn 1 264 741 nordmenn har en profil på Twitter.
Dette er en økning fra forrige måling (4,7 % opp). Økningen vi har sett helt siden høsten 2021 fortsetter.
10 % av de med registrert profil bruker Twitter daglig (forrige måling: 10 %).
Fordelingen mellom menn og kvinner ser slik ut: 35 % av alle menn over 18 har en profil, og 24 % alle kvinner har opprettet en profil.
Kanalen har flest brukere i aldersgruppen 18 – 29 år.
Hvor mange bruker Pinterest?
Den siste kvartalsmålingen til Ipsos viser at det er 1 065 627 nordmenn over 18 år som har en profil på Pinterest. Dette er ned 1,8 % i forhold til forrige måling (opp 6,4 % ved forrige måling.

Pinterest er det sosiale mediet i Norge der det er størst forskjell mellom kvinner og menn. 34 % av alle kvinner over 18 har en profil, og 16 % alle menn har opprettet en profil.
Kanalen er mest populær blant kvinner mellom 18 – 29 år.
Hvor mange bruker YouTube i Norge?
Det er 1 996 978 millioner nordmenn som har en profil på YouTube.
Dette er 3,4 % færre enn ved forrige måling.
Bruksfrekvensen er solid: 30 % av alle voksne nordmenn over 18 bruker YouTube daglig (forrige måling: 32 %). Kanalen er mest populær blant de yngste brukerne: 51 % av alle nordmenn 18 – 29 år bruker bruker kanalen daglig (forrige måling: 52 %).
Fordelingen mellom menn og kvinner ser slik ut: 54 % av alle menn over 18 har en profil, og 43 % alle kvinner har opprettet en profil.
Hvor mange bruker Messenger?
Litt mer enn 3 158 503 nordmenn har en bruker (forrige måling: 3 203 000).
49 % av disse bruker Messenger daglig (forrige måling: 49 %).
Hvor mange hører på podcast i Norge?
Det har ikke kommet podcasttall for 2022, men dette er tallene fra forrige måling:
44 % av alle nordmenn over 18 hører på podcast. Dette er stabile tall.
4 av 10 nordmenn hører på norske podcaster.
Kilde: Ipsos
GET IN FÅ GRATIS TIPS RETT I E-POSTKASSA DI:
Har du lyst til å ta bedriften din fra 😥 til 🤩?
Nyttige, enkle tips om hvordan du kan nå målene i organisasjonen din, sendt rett i innboksen din en gang i måneden.