NORDMENN OG SOSIALE MEDIER

Oppdatert sosiale medier-statistikk fra Norge

Tormod Sperstad, digital rådgiver i DMT AS

11. juli 2019

Her finner du oppdatert sosiale medier-statistikk, med norske brukertall for Facebook, Instagram, Snapchat og andre sosiale medier.

Sist oppdatert: 11. juli 2019.

Er du interessert i hvor mange nordmenn det er som bruker Facebook? Nysgjerrig på om Snapchat sakker akterut, eller om Instagram har gått forbi Snapchat i popularitet?

Her har du de nyeste brukertallene om sosiale medier i Norge fra Ipsos.

For deg som ikke orker å lese alle detaljer, men vil ha en kjapp oppsummering av tallene for andre kvartal 2019:

  • Fortsatt stor vekst for Pinterest
  • Liten økning for Instagram og Twitter
  • På det jevne i antall profiler for øvrige sosiale medier
  • Jevn bruksfrekvens for alle sosiale medier

Min umiddelbare subjektive vurdering av tallene, er at det er verdt å merke seg at Pinterest fortsetter å fosse fram i antall brukere.

Det er nå rett i underkant av 1 million nordmenn som har en profil på Pinterest. Dette er en økning på 12 % siden forrige måling.

Sammenligner vi med tall fra utgangen av 2018, er det faktisk nesten 200 000 nye profiler på et halvår!

For øvrig er det fint lite nytt å melde siden forrige kvartalsmåling.

Hvor mange bruker Facebook?

I følge Ipsos er det nå nesten 3,5 millioner nordmenn over 18 år som har en profil på Facebook. Dette er en omtrent det samme som ved forrige måling.

Bruksfrekvensen holder seg stabil (liten økning): 83 % av de yngste brukerne som har en profil bruker Facebook hver dag (84 % ved forrige måling).

Alle aldersgrupper sett under ett, er det 69 % som bruker Facebook hver dag.

Les også: Slik fikk Jonas kjemperesultat med Facebook-annonsen sin

Det er jevnt med Facebook-brukere i absolutt alle aldersgrupper, men aldersgruppen 18 – 39 år har en litt større andel brukere enn andre aldersgrupper.

Fordelingen mellom kvinner og menn er omtrent 50/50.

Hvor mange bruker Snapchat?

De nyeste tallene fra Ipsos  viser at drøyt 2,5 millioner nordmenn har en profil på Snapchat. Dette er en nedgang på to prosent i forhold til forrige måling.

Det er fremdeles noe flere kvinner enn menn som har en Snapchat-profil. 55 % av brukerne er kvinner, og 45 % er menn (samme som forrige måling.

Hvor mange bruker Instagram?

Ved utgangen av andre kvartal 2019 var det i underkant av 2,4 millioner nordmenn som brukte Instagram. Dette er en oppgang på drøyt 3 prosent siden forrige måling.

Bruksfrekvensen er temmelig stabil. 36 % av alle nordmenn over 18 år med profil bruker Instagram hver dag.

I den yngste aldersgruppen er det 63 % av brukerne som bruker Instagram daglig. Dette er opp tre prosent fra forrige måling.

Les også: Slik kan en bedrift få flere følgere på Instagram

Kjønnsfordelingen er ganske jevn. 56 % av Instagram-brukerne i Norge er kvinner.

Hvor mange bruker LinkedIn?

LinkedIn har mer enn 1,2 millioner registrerte profiler i Norge. Dette er økning på ca 1 % sett i forhold til den forrige målingen til Ipsos.

Fordelingen mellom menn og kvinner ser slik ut: 60 % av brukerne er menn, og 40 % er kvinner.

Hvor mange bruker Twitter?

Drøyt 1,1 million nordmenn har en profil på Twitter.

Dette er en oppgang fra forrige måling (opp 5 %).

Det er litt flere menn (62 %) enn kvinner som bruker Twitter.

Kanalen har flest brukere i aldersgruppen 18 – 29 år.

Hvor mange bruker Pinterest?

Den siste kvartalsmålingen til Ipsos viser at det er 980 000 nordmenn som har en profil på Pinterest. Dette er en oppgang på hele 12 % i forhold til forrige måling.

Pinterest er det sosiale mediet i Norge der det er størst forskjell mellom kvinner og menn. 68 % av Pinterest-brukerne i Norge er kvinner.

Kanalen er mest populær blant kvinner mellom 18 – 29 år.

Hvor mange bruker YouTube?

Det er drøyt 1,8 millioner nordmenn som har en profil på YouTube.

Dette er det samme som forrige måling.

Ikke uventet er det langt flere brukere av kanalen, siden du ikke trenger å registrere deg for å bruke kanalen. Det er drøyt 3 millioner nordmenn som bruker YouTube månedlig.

Det er litt færre kvinner enn menn som har en profil på YouTube.

Kanalen har flest brukere i aldersgruppen 18 – 29 år.

Kilde: Ipsos

 

Få gratis tips om digital markedsføring rett i e-postkassa di:
Har du lyst til å ta bedriften din fra 😥 til 😍 ?
Nyttige, enkle tips om hvordan små og mellomstore bedrifter kan bruke digital markedsføring for å få flere kunder og større omsetning