NORDMENN OG SOSIALE MEDIER

Oppdatert sosiale medier-statistikk fra Norge

Tormod Sperstad, digital rådgiver i Haus Byrå AS

25. januar 2022

Her finner du oppdatert sosiale medier-statistikk, med norske brukertall for Facebook, Instagram, Snapchat og andre sosiale medier.

Sist oppdatert: 25. januar 2022.

Er du interessert i hvor mange nordmenn det er som bruker Facebook? Nysgjerrig på om Snapchat sakker akterut, eller om Instagram har gått forbi Snapchat i popularitet?

Her har du de nyeste brukertallene om sosiale medier i Norge fra Ipsos.

For deg som ikke orker å lese alle detaljer, men vil ha en kjapp oppsummering av tallene for fjerde kvartal 2021:

  • De fleste aldersgrupper har nedgang i daglig bruk – noe som gjelder alle sosiale medier som Ipsos måler på
  • Når en ser alle aldersgrupper under ett, er det nedgang i daglig bruk for alle sosiale medier
  • Det har aldri vært færre unge som bruker Facebook daglig
  • 14 % av alle nordmenn over 18 år bruker TikTok hver dag (forrige måling: 15 %)
  • Selv om daglig bruk blant de yngste har falt litt, er TikTok i ferd med å ta igjen Facebook når det gjelder daglig bruk (for aldersgruppen 18 – 29 år)
  • TikTok har 899 000 brukere over 18 år
  • LinkedIn ned nesten 6 %
  • Pinterest går opp med nesten 6 % (men gikk kraftig ned ved den forrige målingen)
  • Trendlinjen når det gjelder bruksfrekvens for Pinterest-brukere i aldersgruppa 40 – 49 år har en veldig god positiv utvikling over tid
  • 44 % av alle voksne nordmenn lytter til podcast
  • TikTok er den kanalen som har flest aldersgrupper med vekst i daglig bruk
  • Twitter går kraftig tilbake: ned 10 %
  • Kraftig tilbakegang for Pinterest: ned 15 % fra forrige måling (antall brukere)
  • Ellers stort sett på det jevne i antall registrerte profiler

Min umiddelbare subjektive vurdering av tallene, er at alle sosiale medier har nedgang i daglig bruk. Er dette noe som vil vedvare? Dette blir det spennende å følge med på framover.

Jeg legger også merke til at fallet i daglig bruk blant de yngste brukerne er markant. Spesielt når det gjelder Facebook, som er på en all time low. Det har aldri vært så få brukere i aldersgruppen 18 – 29 år som bruker Facebook daglig – i alle fall ikke når vi ser tilbake til de eldste målingene Ipsos har offentliggjort (2018)

Og bare for å nevne det: hvis du trodde at det ikke er noen «gæmliser» som er på TikTok, så bør du tro om igjen. 11 % av alle voksne nordmenn i aldersgruppa 50 – 59 år har en TikTok-bruker.

Hvor mange bruker Facebook?

I følge Ipsos er det nå 3 471 000 nordmenn over 18 år som har en profil på Facebook. Dette er omtrent det samme som ved forrige måling.

Bruksfrekvensen er fremdeles på vei ned. 65 % bruker Facebook daglig (forrige måling: 68 %). Blant de yngste (18 – 29 år) er det nå «bare» 52 % som bruker Facebook hver dag (56 % ved forrige måling, og 79 % måneden før der igjen)

Hør podcast: Tre tips når du skal annonsere på Facebook

Det er litt flere kvinner enn menn som har en profil på Facebook (87 % av alle kvinner over 18 har en profil, mot 76 % av norske, voksne menn).

Hvor mange bruker Snapchat?

De nyeste tallene fra Ipsos viser at 2 701 000 nordmenn har en profil på Snapchat. Dette er ned 2,4 % (gikk ned 0,6 % ved målingen før der).

Bruksfrekvensen: 43 % av de som har en profil bruker Snapchat daglig (forrige målinger: 49 og 72 %).

Det er fremdeles noe flere kvinner enn menn som har en Snapchat-profil. 71 % av alle kvinner over 18 har en profil, og 56 % alle menn har opprettet en profil.

Hvor mange bruker Instagram?

Ved utgangen av fjerde kvartal 2021 var det 2 647 000 nordmenn som hadde en profil på Instagram. Dette er en nedgang på 1,1 % i forhold til forrige måling (forrige måling: ned 1,8 %).

Når det gjelder  bruksfrekvens, så bruker 39 % av brukerne appen daglig (forrige måling: 41 %).

Les også: Slik kan en bedrift få flere følgere på Instagram

Kjønnsfordelingen er ganske jevn, men det er en liten overvekt av kvinner. 71 % av alle kvinner over 18 har en profil, og 54 % alle menn har opprettet en profil.

Hvor mange bruker LinkedIn?

LinkedIn har ifølge Ipsos 1 197 000 registrerte profiler i Norge. Dette er nedgang på 5,7 % (forrige målinger i omvendt kronologisk rekkefølge: ned 1 %, opp 3,3 %).

4 % av alle nordmenn over 18 med registrert profil bruker LinkedIn daglig (samme som forrige måling).

Fordelingen mellom menn og kvinner ser slik ut: 22 % av alle menn over 18 har en profil, og 34 % alle kvinner har opprettet en profil (antall kvinner har økt kraftig fra forrige måling, da 24 % av voksne, norske kvinner hadde en profil).

Hvor mange bruker Twitter?

Litt mer enn 1 135 000 nordmenn har en profil på Twitter.

Dette er omtrent det samme som forrige måling (0,3 % opp). Nedgangen som har vært jevn siden 2019 ser nå derfor ut til å flate ut.

9 % av de med registrert profil bruker Twitter daglig (forrige måling: 10 %).

Få smarte firmatips rett i øret: Lytt til podcasten HausPodden

Fordelingen mellom menn og kvinner ser slik ut: 33 % av alle menn over 18 har en profil, og 20 % alle kvinner har opprettet en profil.

Kanalen har flest brukere i aldersgruppen 18 – 29 år.

Hvor mange bruker Pinterest?

Den siste kvartalsmålingen til Ipsos viser at det er nesten 1 051 000 nordmenn over 18 år som har en profil på Pinterest. Dette er opp 5,8 % i forhold til forrige måling (ned 15 % ved forrige måling.

Pinterest er det sosiale mediet i Norge der det er størst forskjell mellom kvinner og menn. 34 % av alle kvinner over 18 har en profil, og 13 % alle menn har opprettet en profil.

Kanalen er mest populær blant kvinner mellom 18 – 29 år.

Hvor mange bruker YouTube?

Det er 1 969 000 millioner nordmenn som har en profil på YouTube.

Dette er 2,3 % flere enn ved forrige måling.

Bruksfrekvensen er solid: 29 % av alle voksne nordmenn over 18 bruker YouTube daglig. Kanalen er mest populær blant de yngste brukerne: 56 % av alle nordmenn over 18 år med YouTube-bruker bruker kanalen daglig (forrige måling: 56 %).

Fordelingen mellom menn og kvinner ser slik ut: 53 % av alle menn over 18 har en profil, og 40 % alle kvinner har opprettet en profil.

Hvor mange bruker Messenger?

Litt mer enn 2 964 000 nordmenn har en bruker (forrige måling: 3 113 000).

43 % av disse bruker Messenger daglig.

Hvor mange hører podcast?

44 % av alle nordmenn over 18 hører på podcast. Dette er stabile tall.

4 av 10 nordmenn hører på norske podcaster.

Kilde: Ipsos

 

Få smarte tips rett i e-postkassa di:

Har du lyst til å ta bedriften din fra 😥 til 🤩?

Nyttige, enkle tips fra ni fagfolk i Haus Byrå om hvordan bedrifter kan ta grep for å få flere kunder og større omsetning