NORDMENN OG SOSIALE MEDIER

Oppdatert sosiale medier-statistikk fra Norge

Tormod Sperstad, digital rådgiver i DMT AS

1. november 2019

Her finner du oppdatert sosiale medier-statistikk, med norske brukertall for Facebook, Instagram, Snapchat og andre sosiale medier.

Sist oppdatert: 1. november 2019.

Er du interessert i hvor mange nordmenn det er som bruker Facebook? Nysgjerrig på om Snapchat sakker akterut, eller om Instagram har gått forbi Snapchat i popularitet?

Her har du de nyeste brukertallene om sosiale medier i Norge fra Ipsos.

For deg som ikke orker å lese alle detaljer, men vil ha en kjapp oppsummering av tallene for tredje kvartal 2019:

  • Det er nesten 5 % flere som har en profil på LinkedIn nå i forhold til forrige måling
  • Andelen brukere i den yngste aldersgruppen er lavere enn gruppen 30 – 39 år.
  • Stort sett på det jevne i antall profiler for øvrige sosiale medier
  • Stor økning i antall eldre Instagram-brukere
  • Jevn bruksfrekvens for alle sosiale medier

Min umiddelbare subjektive vurdering av tallene, er at det er verdt å merke seg at LinkedIn fortsetter den jevne økningen i antall brukere de har hatt alle de fire siste kvartalsmålingene.

Det er nå nesten 1,3 millioner nordmenn som har en profil på LinkedIn. Dette er en økning på nesten 5 % siden forrige måling.

Jeg vil også trekke frem at det for første gang på svært lenge er færre brukere i aldersgruppen 18 – 29 år enn gruppen 30 – 39 år.

For øvrig er det fint lite nytt å melde siden forrige kvartalsmåling.

Hvor mange bruker Facebook?

I følge Ipsos er det nå godt og vel 3,4 millioner nordmenn over 18 år som har en profil på Facebook. Dette er en nedgang på 1,4 % fra forrige måling.

Det er derimot verdt å merke seg at andelen brukere i den yngste aldersgruppen (18 – 29 år) er lavere enn gruppen 30 – 39-åringer.

Bruksfrekvensen holder seg stabil (liten økning): 82 % av de yngste brukerne som har en profil bruker Facebook hver dag (83 % ved forrige måling).

Hør podcast: Tre tips når du skal annonsere på Facebook

Fordelingen mellom kvinner og menn er omtrent 50/50.

Hvor mange bruker Snapchat?

De nyeste tallene fra Ipsos  viser at nesten 2,6 millioner nordmenn har en profil på Snapchat. Dette er opp 1,3 fra forrige måling.

Det er fremdeles noe flere kvinner enn menn som har en Snapchat-profil. 55 % av brukerne er kvinner, og 45 % er menn (samme som forrige måling.

Hvor mange bruker Instagram?

Ved utgangen av tredje kvartal 2019 var det drøyt 2,3 millioner nordmenn som hadde en profil på Instagram. Dette er en nedgang på 2,7 prosent i forhold til forrige måling.

I den yngste aldersgruppen er det 62 % av brukerne som bruker Instagram daglig.

Det er verdt å merke seg at antall profiler over 60 år har økt med hele ti prosent.

Les også: Slik kan en bedrift få flere følgere på Instagram

Kjønnsfordelingen er ganske jevn. 56 % av Instagram-brukerne i Norge er kvinner.

Hvor mange bruker LinkedIn?

LinkedIn har nesten 1,3 millioner registrerte profiler i Norge. Dette er økning på ca 5 % sett i forhold til den forrige målingen til Ipsos.

Fordelingen mellom menn og kvinner ser slik ut: 62 % av brukerne er menn, og 38 % er kvinner.

Hvor mange bruker Twitter?

Nesten 1,2 millioner nordmenn har en profil på Twitter.

Dette er en oppgang fra forrige måling (opp 2,7 %).

Det er litt flere menn (62 %) enn kvinner som bruker Twitter.

Kanalen har flest brukere i aldersgruppen 18 – 29 år.

Hvor mange bruker Pinterest?

Den siste kvartalsmålingen til Ipsos viser at det er 952 000 nordmenn som har en profil på Pinterest. Dette er ned 2,8 % i forhold til forrige måling.

Pinterest er det sosiale mediet i Norge der det er størst forskjell mellom kvinner og menn. 68 % av Pinterest-brukerne i Norge er kvinner.

Kanalen er mest populær blant kvinner mellom 18 – 29 år.

Hvor mange bruker YouTube?

Det er drøyt 1,7 millioner nordmenn som har en profil på YouTube.

Dette er en nedgang på 3,9 % siden forrige måling.

Ikke uventet er det langt flere brukere av kanalen, siden du ikke trenger å registrere deg for å bruke kanalen. Det er drøyt 3,1 millioner nordmenn som bruker YouTube månedlig.

Det er litt færre kvinner enn menn som har en profil på YouTube.

Kanalen har flest brukere i aldersgruppen 18 – 29 år.

Kilde: Ipsos

 

Få gratis tips om digital markedsføring rett i e-postkassa di:
Har du lyst til å ta bedriften din fra 😥 til 😍 ?
Nyttige, enkle tips om hvordan små og mellomstore bedrifter kan bruke digital markedsføring for å få flere kunder og større omsetning