INSTAGRAM FOR BEDRIFTER

Opprette Instagram-konto for bedrift? Slik gjør du det

Tormod Sperstad, digital rådgiver i DMT AS
11. november 2018
Klar for å begynne å bruke Instagram som markedsføringskanal? Slik oppretter du en Instagram-konto for bedriften din.

Det er enkelt å komme i gang med Instagram for bedrifter, men smart å ta stegene i riktig rekkefølge når du skal bruke insta som markedsføringskanal.

Dette er trinnene du må gjennom når du skal opprette Instagram for bedriften din:

  1. Last ned Instagram-appen til smarttelefonen din
  2. Opprett profil
  3. Justér profilen din

1. Last ned Instagram-appen til smarttelefonen din

Det første du må gjøre er å laste ned appen på smarttelefonen din. Dette trinnet kan du hoppe over dersom du allerede bruker Instagram og har en egen personlig profil fra før.

Dersom du har en iPhone, går du inn på App Store og søker opp appen. Har du en annen type telefon? Da søker du opp “Instagram” i Google Play.

2. Opprett profil

Etter at du har installert appen på smarttelefonen din, oppretter du profilen.

OBS! Dersom du har en personlig profil fra før, kan du følge denne guiden til hvordan du legger til flere kontoer. Og dersom bedriften din har en personlig profil fra før (men ikke har gått over til bedriftsprofil) kan du følge denne guiden til hvordan du bytter til bedriftsprofil på Instagram

Dersom du skal opprette en helt ny profil, er det viktig at du klikker “Registrer deg” nederst i skjermbildet. Du skal nå få opp et skjermbildet som ligner dette:

illustrasjonsbilde opprette ekstra bruker instagram

Her du trykke “registrer deg med telefon eller e-post”.

I skjermbildet som nå dukker opp, velger du “e-post”, og skriver inn e-postadressen du vil bruke for å opprette den nye profilen.

OBS! Her er det veldig viktig at du ikke bruker en e-postadresse du tidligere har brukt for å registrere andre profiler på Instagram (for eksempel din private profil).

Klikk “neste”.

I skjermbildet som nå dukker opp, skriver du inn profilnavnet du ønsker å bruke, samt passordet du vil ha (husk å notere passordet).

Klikk “Neste”.

Dersom du i neste skjermbildebilde blir bedt om å knytte profilen til Facebook, skal du ikke gjøre dette. I stedet trykker du “hopp over”. Det samme gjør du i skjermbildet der du blir bedt om å legge til kontakter.

I det siste trinnet skal du legge til profilbilde. Her trykker du enkelt og greit “Legg til profilbilde” og velger det bildet du vil bruke som profilbilde. For bedrifter er det stort sett logoen, eller et logoelement fra for eksempel den grafiske profilen til bedriften din, som vil være riktig valg av profilbilde.

3. Justér profilen din

I praksis er du nå helt ferdig med å opprette Instagram-konto for bedriften din, men det lønner seg å gjøre en siste finpuss der du justerer biografien din og gjør Instagram-profilen din så attraktiv som mulig for potensielle følgere.

Etter at du er ferdig med dette, begynner den virkelig harde jobben. Det er nå du skal begynne å bruke Instagram aktivt, slik at du bygger solide relasjoner med potensielle kunder.

Markedsføringsbyrået DMT har kurs i markedsføring med Instagram, og egne ansatte med internasjonal sertifisering i digital markedsføring som kan hjelpe deg med å få resultater på Instagram.

Bestill rådgivningstime for å få hjelp med markedsføring på Instagram

Få gratis tips om digital markedsføring rett i e-postkassa di:

Har du lyst til å ta bedriften din fra 😥 til 😍 ?

Nyttige, enkle tips om hvordan små og mellomstore bedrifter kan bruke digital markedsføring for å få flere kunder og større omsetning