Sju Facebook-tips for politikere

av | aug 19, 2015 | Facebook, Sosiale medier | 0 kommentarer

Ønsker du å sanke stemmer under kommunevalget? Her er sju Facebook-tips for politikere.

 

Stortingsvalget 2013 tok den digitale møydommen på mange politikere når det gjaldt å drive valgkamp i sosiale medier.

For mange ble det en smertefull opplevelse. Men de som greide å utnytte potensialet ble blant vinnerne.

Men hvordan blir du som politiker en “vinner” når du skal drive valgkamp på Facebook? Her har du sju Facebook-tips for politikere som kan hjelpe deg.

Tipsene er primært ment for politikere og politiske partier sine Facebook-sider, men kan like gjerne også brukes for lokalpolitikere sine personlige profiler.

 

1. Lag en god profil og en god side

For å tiltrekke deg et relevant publikum, er det viktig å lage en profil eller side som blir lagt merke til. Ett av tipsene her er å bruke tid på et gjennomtenkt profilbilde, og et godt coverbilde.

 

2. Bygg et publikum

Som politiker er du avhengig av å bli sett og hørt. Det kan vi være enige om, ikke sant? Du trenger med andre ord et publikum å snakke til. Et tips her er å bygge en god fanskare over tid, og ikke mase på Gud og hvermann om å like siden din eller bli venn med deg. Tenk nøye gjennom hvem som er din “idealvelger”, og legg en plan for hvordan du skal nå ut til denne.

 

3. Ha en plan

Tenk over hva du skal publisere og når du skal publisere det. Jeg mener ikke at du skal ha en detaljert plan for hver bidige oppdatering, men det er tidsbesparende å legge opp til et årshjul der du har en grovskisse for hva du skal publisere.

Husk også å ha en plan for hvordan du skal svare på kritikk (jepp: du vil garantert oppleve å få kritikk på Facebook). Det kan også være smart å ha en plan for krisehåndtering.

 

4. Svar kjapt

Dersom du har engasjerte velgere (og det vil du vel ha?), så vil du med jevne mellomrom få spørsmål på Facebook. Om du ikke svarer umiddelbart, så bør du i alle fall ha en policy for hvor kjapt du skal svare.

[Tweet “Husk at det kommer dager etter valget. Ikke glem FB-siden din selv om valgkampen er over”]

5. Bruk riktig dialekt/dropp politikerspråket

Hvert sosiale medie har sitt språk, eller som jeg liker å si det: hver sin dialekt.

Du kan ikke bruke samme dialekt på Facebook som på Twitter. Facebook er en uformell kanal. Byråkratspråk og lange traurige utspill som er sakset direkte fra partiprogrammet funker rett og slett ikke. Prøv å menneskeliggjøre budskapet, og få det ned på “Facebook-nivå”.

 

6. Vær deg sjøl

Ingen orker å kommunisere med en logo. Snakk ikke bare politikk. By på deg sjøl i passe mengder, men snakk heller ikke bare om deg sjøl. Du bør tross alt ha et mål om å få til en dialog med velgerne.

 

7. Husk siden din etter valget

Husk at det kommer dager etter valget. Ikke glem FB-siden din selv om valgkampen er over. De som har valgt å like siden din eller bli venn med deg, har gjort et aktivt valg. De fortjener å bli sett og hørt utenom valgkampen også.

Husk også at det finnes andre kanaler enn Facebook som kan være relevante. Twitter bruker du kanskje allerede, men hvorfor ikke prøve ut for eksempel Snapchat eller Instagram?

Dette var mine sju beste Facebook-tips for politikere som ønsker å komme raskt i gang på Facebook. Det er også flere andre grep som du kan og bør ta.

Ta gjerne kontakt med meg dersom du ønsker å få flere råd om hvordan du som politiker kan bruke sosiale medier til å få flere stemmer.

 

Få råd om sosiale medier nå