DIGITAL MARKEDSFØRING

Sju gode markedsføringstips for 2018

Tormod Sperstad, digital rådgiver i DMT Alvdal
1. januar 2018
Lag en plan, fokuser mer på video, og bruk et mer muntlig språk når du skriver tekster til nettsiden din. Det er noe av det jeg mener er viktig å fokusere på når du skal markedsføre bedriften din i 2018.

Har du lyst på noen få, enkle og gode markedsføringtips for 2018?

Nettet flommer over av gode (og noen temmelig dårlige) tips fra sjølutnevnte eksperter om hva bedrifter bør prioritere når de skal bestemme seg for hva de skal bruke tid og penger på av markedsføringstiltak i 2018.

Felles for mange av tipsene er at de er både komplekse og dyre å gjennomføre, og ikke minst utstrakt bruk av opphausa digitale mote-ord. En beint fram skikkelig fjern virkelighet for de fleste, skulle jeg mene.

Derfor skal du du få noe helt annet fra meg: sju skikkelig enkle og gode markedsføringtips som ikke krever all verdens innsats, men som du får mye igjen for å prioritere.

Lag en plan

Det første tipset er at du lager en plan.

Det trenger ikke være en detaljert plan der du plotter inn alt av tiltak i absolutt alle markedsføringskanaler.

Det greier seg lenge å lage en oversikt over markedsføringskanalene du skal bruke, og legge inn de viktigste tiltakene i hver enkelt kanal.

Et lite bonustips dersom du ikke har jobbet mye med markedsplaner tidligere, er at tiltakene dine MÅ henge sammen med overordna mål som bedriften din har.

Bruk mer video i markedsføringen

Det andre tipset mitt, er at du skal bruke mer video når du skal markedsføre bedriften din.

Video er mer populært enn noen gang.

I 2017 var omtrent 70 % av alt innhold du og jeg konsumerte på nett video. I løpet av 2018 skal dette, i alle fall i følge Cisco, øke til mer enn 80 %.

Videoene du publiserer trenger ikke være levende glansbilder som holder produksjonsteknisk kvalitet på høyde med de argeste Oscar-filmene.

Gode videoer, som virkelig er verdifulle for målgruppa di, trumfer videoer med superhøy teknisk kvalitet.

Glem for all del ikke direktesendt video.

Dersom du ikke bruker Instagram Live eller Facebook Live fra før, er 2018 definitivt året da du skal debutere med din første direktesendte video.

Statistikk viser at direktesendt video blir 15 ganger så populært de neste tre åra, og at direktesendinger alene vil utgjøre 13 % av all video på internett innen 2021.

Hvorfor ikke være en av de første bedriftene som bruker det aktivt?

Bruk Google innlegg

Publiserer du innlegg i Google?

Dette er en skikkelig godbit vi fikk tilgang til i 2017, men som svært få bedrifter bruker.

Et Google-innlegg er innhold som er synlig i et begrenset tidsrom, og som dukker opp sammen med bedriftsoppføringen din i Google.

Innlegg kan bestå av bilde og en tekst på inntil 300 ord. Du kan også legge til en CTA-knapp som for eksempel “kjøp nå”.

Dersom du har spesielle arrangement i bedriften din, for eksempel kurs, kan du lage et eget innlegg for dette også.

Et eksempel på hvordan det kan se ut, ser du her:

slik ser det ut når en bedrift bruker Google innlegg

Et innlegg du publiserer i Google, dukker opp sammen med bedriftsoppføringen din.

Forusetningen for å få tilgang til funksjonen, er at du har en bedriftsoppføring i Google (Google Min Bedrift).

Og dersom du ikke bruker Google Min Bedrift, så har jeg jo selvfølgelig en soleklar anbefaling der også: ta det i bruk. I dag!

Lag innhold tilpasset stemmesøk

Er det viktig for deg at potensielle kunder finner deg når de leter etter det du tilbyr av varer av tjenester?

I så fall er det på tide at du begynner å ta noen grep som gjør at du blir lettere funnet når noen bruker stemmesøk, for eksempel i Google.

Tro meg. Stemmesøk kommer til å ta av.

Selv om det ikke er så vanlig å si “OK, Google  – bestill flybillett fra Oslo til Bergen” eller “OK, Google, finn en oppskrift på sjokoladefondant” ennå, er dette noe som kommer til å ta over for vanlig Google-søk etter hvert som stemmesøk-funksjonaliteten på smarttelefonene, Google Home og de andre duppedingsene våre blir bedre.

Og den dagen det er mer vanlig å bruke stemmen enn tastaturet for å google, er det vel fint om det er innholdet fra din bedrift sin hjemmeside som kommer opp?

Måten du gjør det på, er i bunn og grunn basert på akkurat det samme som du gjør når du lager innhold du vil skal komme høyest mulig opp i Google i dag: lage godt innhold som er relevant for den som googler, og som svarer best mulig i forhold til søket.

Men i og med at vi gjerne formulerer oss noe annerledes når vi snakker enn når vi skriver, er det viktig at du bruker en muntlig tilnærming når du skriver, slik at innholdet ditt er mest mulig i samsvar med stemmesøket.

Det er mange andre faktorer du også må legge vekt på når du legger til rette for stemmesøk, og Google har en egen guide for stemmesøk som du kan lese her.

Ikke undervurdér LinkedIn

Du trenger ikke være rare spåmannen for å forutse at Facebook fortsatt kommer til å være en åpenbar markedsføringskanal for bedrifter også i 2018.

Instagram vil garantert fortsette å vokse, og er for mange bedrifter også en “må bruke-kanal”.

En kanal som få av de digitale spåmennene ser ut til å snakke noe særlig om når det gjelder spådommer for 2018, er LinkedIn.

Jeg er sikker på at LinkedIn er en markedsføringskanal som blir enda viktigere for bedrifter i 2018.

LinkedIn har vært i en rivende utvikling i 2017, og har blant annet lagt til spennende funksjonalitet.

Dersom du jobber i en bedrift som fremdeles ikke bruker LinkedIn aktivt, har jeg bare en ting å si: skjerpings! Dette er en kanal du definitivt bør arbeide med i 2018 – i alle fall dersom du jobber B2B.

Sett bort annonseringen

…eller bruk penger på et godt kurs der du lærer deg håndverket.

Konkurransen om annonseplassene på Facebook har blitt hardere det siste året.

Det er dyrere å annonsere enn tidligere, i alle fall dersom du ikke har skikkelig peiling på det du gjør. Og det er hardere kamp om de mest attraktive målgruppene på Facebook.

Derfor bør du få noen med sertifisert kompetanse, noen som jobber jevnlig med annonsekampanjer på Facebook, til å gjøre jobben for deg.

Les også: derfor bør du få hjelp til annonsering på Facebook

Jeg har det samme rådet når det gjelder Google-annonser. Der vil det også stort sett alltid lønne seg å få profesjonelle til å ta seg av jobben for deg, slik at du får mest mulig igjen for pengene du bruker på annonser.

Test nye ting

Det siste tipset mitt er at du skal prøve å sette av tid til å teste ut markedsføringstiltak du ikke har prøvd tidligere.

Kommer det et nytt sosialt medie? Vær en av de første bedriftene som prøver det.

Ny innleggstype på Facebook? Test ut om det funker bedre enn andre innleggstyper.

Dersom du ikke prøver nye tiltak, nye måter å markedsføre bedriften din på, kan du gå glipp av uante muligheter til å nå ut til potensielle kunder.

Bonustips

Dersom du leser dette, har du enten scrollet deg rett ned til bunnen av siden, eller lest bortimot vært eneste ord i artikkelen.

Som en liten takk skal du få et lite bonustips: husk universell utforming av nettsiden din.

Dersom du lurer på hvorfor, kan du lese om noen av fordelene med å ha universell utforming her.

Vil du ha ha flere gode råd til hvordan du kan bruke digital markedsføring for å få flere kunder?

Ta kontakt nå for å få hjelp til å markedsføre bedriften din

Få gratis #TormodTips om digital markedsføring rett i e-postkassa di:

Har du lyst til å ta bedriften din fra 😥 til 😍?

Nyttige, enkle tips om hvordan små og mellomstore bedrifter kan bruke digital markedsføring for å få flere kunder og større omsetning