Slik får du flere til å se Facebook-oppdateringene dine


[et_pb_section admin_label=”section” transparent_background=”off” background_color=”#ffffff” allow_player_pause=”off” inner_shadow=”off” parallax=”off” parallax_method=”off” padding_mobile=”on” make_fullwidth=”off” use_custom_width=”off” width_unit=”on” make_equal=”off” use_custom_gutter=”off” custom_padding=”||0px|”][et_pb_row admin_label=”row” make_fullwidth=”off” use_custom_width=”off” width_unit=”on” use_custom_gutter=”off” custom_padding=”||0px|” padding_mobile=”on” allow_player_pause=”off” parallax=”off” parallax_method=”off” make_equal=”off” parallax_1=”off” parallax_method_1=”off” column_padding_mobile=”on”][et_pb_column type=”4_4″][et_pb_divider admin_label=”Divider” color=”#ffffff” show_divider=”off” height=”110″ divider_style=”solid” divider_position=”top” hide_on_mobile=”on”] [/et_pb_divider][et_pb_text admin_label=”Stikktittel” background_layout=”light” text_orientation=”center” text_font=”PT Sans|on|||” text_text_color=”#bcbcbc” use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid” text_letter_spacing=”2px” custom_margin=”||0px|” custom_padding=”||0px|”]

MARKEDSFØRING OG SOSIALE MEDIER

[/et_pb_text][et_pb_text admin_label=”Tittel” background_layout=”light” text_orientation=”center” max_width=”660px” text_font=”PT Sans||||” text_font_size=”72″ text_text_color=”#1d1d1d” use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid” custom_margin=”18px||80px|” text_line_height=”1.1em” text_font_size_last_edited=”on|desktop” text_font_size_tablet=”52″]

Slik får du flere til å se Facebook-oppdateringene dine

[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section][et_pb_section admin_label=”Section” fullwidth=”off” specialty=”off” transparent_background=”off” background_color=”#f7f7f4″ allow_player_pause=”off” inner_shadow=”off” parallax=”off” parallax_method=”off” padding_mobile=”on” make_fullwidth=”off” use_custom_width=”off” width_unit=”on” make_equal=”off” use_custom_gutter=”off” custom_padding=”0px|||”][et_pb_row admin_label=”row” make_fullwidth=”off” use_custom_width=”on” width_unit=”on” use_custom_gutter=”off” custom_padding=”0px|||” padding_mobile=”on” allow_player_pause=”off” parallax=”off” parallax_method=”off” make_equal=”off” parallax_1=”off” parallax_method_1=”off” parallax_2=”off” parallax_method_2=”off” column_padding_mobile=”on” custom_width_px=”620px”][et_pb_column type=”4_4″][et_pb_image admin_label=”Image” src=”https://www.tormodsperstad.no/wp-content/uploads/2016/06/tormod-sperstad-bilde-til-blogg-om-digital-markedsføring.png” show_in_lightbox=”off” url_new_window=”off” use_overlay=”off” animation=”off” sticky=”on” align=”center” force_fullwidth=”off” always_center_on_mobile=”on” use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid” custom_margin=”-48px|||”] [/et_pb_image][et_pb_text admin_label=”Byline” background_layout=”light” text_orientation=”center” text_font=”PT Sans||||” text_font_size=”18″ text_text_color=”#323232″ text_line_height=”1.4em” use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid” custom_margin=”14px||0px|”]

Tormod Sperstad,
digital rådgiver i DMT Alvdal

[/et_pb_text][et_pb_text admin_label=”Dato” background_layout=”light” text_orientation=”center” text_font=”PT Sans|on|||” text_text_color=”#363636″ use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid” custom_margin=”0px|||”]

04. juli 2016

[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][et_pb_row admin_label=”row” make_fullwidth=”off” use_custom_width=”on” width_unit=”on” use_custom_gutter=”off” custom_padding=”0px|||” padding_mobile=”on” allow_player_pause=”off” parallax=”off” parallax_method=”off” make_equal=”off” parallax_1=”off” parallax_method_1=”off” parallax_2=”off” parallax_method_2=”off” column_padding_mobile=”on” custom_width_px=”620px”][et_pb_column type=”4_4″][et_pb_text admin_label=”Ingress” background_layout=”light” text_orientation=”left” max_width=”620px” text_font=”PT Serif||||” text_font_size=”24″ text_text_color=”#363636″ use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid” custom_margin=”40px||0px|” text_line_height=”1.4em” text_font_size_last_edited=”on|tablet”]

Skulle du ønske at du fikk flere til å se Facebook-oppdateringene til bedriften din? Nå strammer Facebook inn enda mer.  Kort sagt: det blir enda vanskeligere for en bedrift å nå ut på Facebook.

[/et_pb_text][et_pb_text admin_label=”Text” background_layout=”light” text_orientation=”left” max_width=”620px” text_font=”PT Serif||||” text_font_size=”20″ text_text_color=”#363636″ use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid” custom_margin=”30px||0px|” text_line_height=”1.5em” text_font_size_last_edited=”on|tablet” header_font=”PT Serif||||” header_font_size_last_edited=”on|phone” header_font_size_phone=”46px”]

Jeg har dessverre dårlig nytt dersom du har en Facebook-side der du sliter med å få folk til å like, dele og kommentere oppdateringene dine:

Nå blir det vanskeligere enn før å nå ut til de som har likt siden din. Mye vanskeligere.

Det er fremdeles håp dersom du vil få flere til å se Facebook-oppdateringene fra siden din. Mer om det ørlitegrann seinere, men først: her har du litt bakgrunnsinfo om hvordan nyhetsfeeden funker pr i dag.

 

Venner og familie kommer først

Facebook endrer med ujevne mellomrom algoritmene som bestemmer hva du og jeg skal se av oppdateringer når vi åpner Facebook på mobilen eller en annen duppedings.

I løpet av de første månedene i 2016 ble det gjort flere justeringer som innebar at oppdateringer fra venner i større grad ble prioritert foran oppdateringer fra sider.

For mange som har en bedriftsside på Facebook var det ensbetydende med lavere rekkevidde. Derfor var det mange som fikk morgenkaffen i vrangstrupen da følgende nyhet dukket opp på Facebooks offisielle blogg 29. juni:

Oppdateringer fra venner som du bryr deg om skal komme enda høyere opp blant oppdateringene du ser på Facebook.

I klartekst betyr det en ting: oppdateringer fra bedrifter og andre som har en Facebook-side blir nedprioritert.

 

Slik får du flere til å se Facebook-oppdateringene

Hva kan du så gjøre for å greie å nå ut til noen som helst? Finnes det i det hele tatt håp? Er Facebook-annonser eneste utvei for å få flere til å se Facebook-oppdateringene til bedriften din?

For mange som har en Facebook-side, har det lenge vært en smart strategi å putte på noen kroner i annonsering for enkelte oppdateringer. Det vil det fortsatt være.

[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][et_pb_row admin_label=”Row” make_fullwidth=”off” use_custom_width=”off” width_unit=”on” use_custom_gutter=”on” custom_padding=”50px|||” padding_mobile=”on” allow_player_pause=”off” parallax=”off” parallax_method=”off” make_equal=”off” parallax_1=”off” parallax_method_1=”off” column_padding_mobile=”on” custom_padding_tablet=”17px|||” custom_padding_last_edited=”on|tablet” custom_width_px=”830px” parallax_2=”off” parallax_method_2=”off” gutter_width=”2″][et_pb_column type=”3_4″][et_pb_image admin_label=”Image” src=”https://www.tormodsperstad.no/wp-content/uploads/2016/07/lag-innhold-som-er-skapt-for-å-deles-1.jpg” show_in_lightbox=”off” url_new_window=”off” use_overlay=”off” animation=”fade_in” sticky=”on” align=”left” force_fullwidth=”off” always_center_on_mobile=”on” use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid” alt=”Deling blir viktigere for å få flere til å se Facebook-oppdateringene dine.”] [/et_pb_image][/et_pb_column][et_pb_column type=”1_4″][et_pb_divider admin_label=”Divider” color=”#aeaeac” show_divider=”on” divider_style=”solid” divider_position=”top” hide_on_mobile=”off” custom_css_main_element=”width:130px;”] [/et_pb_divider][et_pb_text admin_label=”Text” background_layout=”light” text_orientation=”left” text_text_color=”#363636″ use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid” text_font=”PT Serif||on||” text_font_size=”16″ text_line_height=”1em” custom_margin=”20px||0px|” max_width=”130px”]

Deling blir viktigere enn før for å få flest mulig til å se Facebook-oppdateringene til bedriften din.

[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][et_pb_row admin_label=”row” make_fullwidth=”off” use_custom_width=”on” width_unit=”on” use_custom_gutter=”off” custom_padding=”17px|||” padding_mobile=”on” allow_player_pause=”off” parallax=”off” parallax_method=”off” make_equal=”off” parallax_1=”off” parallax_method_1=”off” parallax_2=”off” parallax_method_2=”off” column_padding_mobile=”on” custom_width_px=”620px”][et_pb_column type=”4_4″][et_pb_text admin_label=”Text” background_layout=”light” text_orientation=”left” max_width=”620px” text_font=”PT Serif||||” text_font_size=”20″ text_text_color=”#363636″ use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid” custom_margin=”30px||0px|” text_line_height=”1.5em” text_font_size_last_edited=”on|tablet”]

Men det som etter den siste endringen blir viktigere enn noen gang, er å lage oppdateringer som det er størst mulig sjanse for at de som har likt siden din deler med vennene sine. Dette er også i tråd med Facebook sitt offisielle råd.

For å oppsummere kort og (u)greit: legg ut oppdateringer som er skapt for å deles.

Et par tips i så måte:

  • lag oppdateringer som er verdifulle for akkurat din målgruppe
  • lag oppdateringer som er underholdende (men vær nogenlunde relevant i forhold til brandet og produktene dine)

 

Ønsker du å få hjelp til hvordan du kan bruke Facebook til å markedsføre bedriften din? Tormod Sperstad i DMT Alvdal er sertifisert digital markedsfører, og kan gi deg noen gode råd på veien.

Få hjelp til å få flere til å se Facebook-oppdateringene dine

 

 

[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]