Slik får du mange følgere på Instagram


[et_pb_section fb_built=”1″ admin_label=”section” _builder_version=”3.0.47″ background_image=”https://www.tormodsperstad.no/wp-content/uploads/2014/02/instagram-cell-phone-tablet-device-163148.jpeg” custom_padding=”||0px|” custom_padding_tablet=”||0px|” padding_mobile=”on”][et_pb_row custom_padding=”||0px|” padding_mobile=”on” column_padding_mobile=”on” parallax_method_1=”off” admin_label=”row” _builder_version=”3.0.47″ background_size=”initial” background_position=”top_left” background_repeat=”repeat”][et_pb_column type=”4_4″ _builder_version=”3.0.47″ column_padding_mobile=”on” parallax=”off” parallax_method=”off”][et_pb_divider height=”110″ disabled_on=”on|on|off” admin_label=”Divider” _builder_version=”3.0.47″][/et_pb_divider][et_pb_text admin_label=”Stikktittel” _builder_version=”3.0.47″ text_font=”PT Sans|on|||” text_text_color=”#bcbcbc” text_letter_spacing=”2px” background_size=”initial” background_position=”top_left” background_repeat=”repeat” text_orientation=”center” module_alignment=”center” custom_margin=”||0px|” custom_padding=”||0px|”]MARKEDSFØRING OG SOSIALE MEDIER
[/et_pb_text][et_pb_text admin_label=”Tittel” _builder_version=”3.0.47″ text_font=”PT Sans||||” text_text_color=”#1d1d1d” text_font_size=”72″ text_font_size_tablet=”52″ text_font_size_last_edited=”on|desktop” text_line_height=”1.1em” background_color=”rgba(255,255,255,0.92)” background_size=”initial” background_position=”top_left” background_repeat=”repeat” text_orientation=”center” max_width=”660px” module_alignment=”center” custom_margin=”18px||80px|” use_border_color=”off” border_color=”#ffffff” border_style=”solid”]

Slik får du mange følgere på Instagram

[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section][et_pb_section fb_built=”1″ admin_label=”Section” _builder_version=”3.0.47″ background_color=”#f7f7f4″ custom_padding=”0px|||” custom_padding_tablet=”0px|||” padding_mobile=”on”][et_pb_row use_custom_width=”on” custom_width_px=”620px” custom_padding=”0px|||” padding_mobile=”on” column_padding_mobile=”on” parallax_method_1=”off” parallax_method_2=”off” admin_label=”row” _builder_version=”3.0.47″ background_size=”initial” background_position=”top_left” background_repeat=”repeat”][et_pb_column type=”4_4″ _builder_version=”3.0.47″ column_padding_mobile=”on” parallax=”off” parallax_method=”off”][et_pb_image src=”https://www.tormodsperstad.no/wp-content/uploads/2016/06/tormod-sperstad-bilde-til-blogg-om-digital-markedsføring.png” show_bottom_space=”off” align=”center” admin_label=”Image” _builder_version=”3.0.47″ custom_margin=”-48px|||” animation=”off” sticky=”on”][/et_pb_image][et_pb_text admin_label=”Byline” _builder_version=”3.0.47″ text_font=”PT Sans||||” text_text_color=”#323232″ text_font_size=”18″ text_line_height=”1.4em” background_size=”initial” background_position=”top_left” background_repeat=”repeat” text_orientation=”center” module_alignment=”center” custom_margin=”14px||0px|”]Tormod Sperstad, digital rådgiver i DMT Alvdal
[/et_pb_text][et_pb_text admin_label=”Dato” _builder_version=”3.0.47″ text_font=”PT Sans|on|||” text_text_color=”#363636″ background_size=”initial” background_position=”top_left” background_repeat=”repeat” text_orientation=”center” module_alignment=”center” custom_margin=”0px|||”]23. oktober 2013
[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][et_pb_row use_custom_width=”on” custom_width_px=”620px” custom_padding=”0px|||” padding_mobile=”on” column_padding_mobile=”on” parallax_method_1=”off” parallax_method_2=”off” admin_label=”row” _builder_version=”3.0.47″ background_size=”initial” background_position=”top_left” background_repeat=”repeat”][et_pb_column type=”4_4″ _builder_version=”3.0.47″ column_padding_mobile=”on” parallax=”off” parallax_method=”off”][et_pb_text admin_label=”Ingress” _builder_version=”3.0.47″ text_font=”PT Serif||||” text_text_color=”#363636″ text_font_size=”24″ text_font_size_last_edited=”on|tablet” text_line_height=”1.4em” background_size=”initial” background_position=”top_left” background_repeat=”repeat” max_width=”620px” custom_margin=”40px||0px|”]Sliter du med å få andre personer enn tjukke slekta til å følge deg på Insta? Her har du syv enkle og potensielt effektive råd om hvordan du kan få mange følgere på Instagram.
[/et_pb_text][et_pb_text admin_label=”Text” _builder_version=”3.0.47″ text_font=”PT Serif||||” text_text_color=”#363636″ text_font_size=”20″ text_font_size_last_edited=”on|tablet” text_line_height=”1.5em” background_size=”initial” background_position=”top_left” background_repeat=”repeat” max_width=”620px” custom_margin=”30px||0px|”]

Jeg har ikke spesielt mange følgere på Instagram. Jeg har nogenlunde kontroll på hvorfor, men gjør ikke noe med det.

Jeg bruker denne supre kanalen til å fotodokumentere små og halvstore private hendelser med familie og venner, og ikke minst litt fra arbeidsdagene jeg har som digital markedsfører.

Men det faktum at jeg knapt nok har følgere, betyr ikke at jeg ikke har noen gode tips om hva som kan bidra til å booste antall følgere.

Enkelt sagt dreier det seg blant annet om følgende:

  • Finn ditt konsept
  • Publiser godt innhold med god kvalitet som er relevant for målgruppa di
  • Bruk relevante hashtags
  • Følg andre kontoer i målgruppa di
  • Lik og bli likt
  • Ikke mas om salg
  • Våg å være personlig

Så – hvordan kan jeg, som fremdeles ikke har mer enn drøyt 600 følgere på Instagram, være så skråsikker på at disse syv rådene funker?

La meg fortelle deg en liten historie om hvordan min kjære Lissa (følg henne gjerne på @lissas74) nærmest ved en tilfeldighet fikk godt over 800 følgere i løpet av noen få uker.

I ettertid skjønte vi jo at det dreide seg om alt annet enn tilfeldigheter. Akkurat det skal jeg komme tilbake til.

Det hele begynte med et småkleint bassengkantbilde i september 2012. Lissa var på en ukes husmorferie i Hellas, og hadde bestemt seg for å teste ut Instagram.

Bildet var helt ok, og viste en insta-blå himmel og et tomt basseng. Omtrent like tomt var teksten som fulgte bildet: “finvær i Hellas”.

Antall “liker” var akkurat like kleint som bildet. 11  klikk var ikke noe å hoppe i taket for. Ei heller antall følgere, som på det tidspunktet begrenset seg til undertegnede og den reisendes tre, unge håpefulle.

De neste tre ukene fulgte Lissa på med åtte innlegg i omtrent samme lei.

Det gikk i flere “se-hvor-varmt-det-er-i-syden-bilder”, kjedelige  sjokoladekaker i langpanne, og interiørbilder der en knapt nok kunne se interiøret for bare tømmervegger,

Antal følgere og likes holdt seg stabilt. Med andre ord: lavt. Og spør du meg, så var den labre interessen fullt fortjent.

Den fjerde uken skjedde det plutselig noe. Lissa la ut dette bildet:

 

Bilde fra populær Instagram-konto

Bildet ble krydret med følgende hashtags: #strikking #sneis #mariusmønster #julegaveproduksjon.

Innlegget fikk 52 liker, og Lissa fikk et tjuetalls nye følgere.

De påfølgende ukene fortsatte Lissa å legge ut bilder på Instagram av det hun interesserer seg aller mest for: interiør og strikking.

Antallet “likes” og følgere vokste stadig.

 

strikkebilde som bidra til at Lissa fikk mange likes på Instagram

Bildet over ga voksne 219 “liker”.

I skrivende stund har Lissa 2 100 følgere på Instagram.

Slettes ikke verst for en som fram til sine 500 første følgere ikke hadde gjort noe målrettet for å oppnå suksess på Instagram.

Men hvordan i all verden gikk dette til? Sammen har vi satt oss ned for å finne ut om det er noe helt annet enn tilfeldigheter.

For Lissa sin del koker det ned til syv konkrete punkt. Og dersom det funker for Lissa, er det stor sannsynlighet for at det kan funke for deg også.

Så versågod: slik kan du få mange følgere på Instagram:

Finn ditt konsept

Dersom du ønsker at andre enn familie og venner skal følge deg, så må du gi disse en god grunn til å godta bildene dine i sin strøm.

Finn ditt konsept, og hold deg mest mulig til dette.

For Lissa sin del dreier det seg gjerne om strikking. Dette har bidratt til en jevnt stigende følgermasse som er interessert i nettopp dette temaet.

Så lenge Lissa gir følgerne sine det de følger henne for, strikking (og minst mulig annet), så er belønningen lojale følgere.

Publiser innhold med god kvalitet

Content is king gjelder også på Instagram. Vi liker å la øynene hvile på pene ting, og dveler ikke lenge ved et direkte stygt bilde med dårlig kvalitet.

For Lissa sin del tok det av i det øyeblikket hun gikk tett på motivet, og brukte litt tid på utsnitt og komposisjon.

Er bildet ditt dårlig? Dropp å legge det ut. Ett virkelig bra bilde er bedre enn to dårlige.

Bruk relevante hashtags

Bruk tid på å finne relevante hashtags, som handler om det du ser på bildet.

Ikke prøv å jukse deg til mange “likes” med å bruke hashtags som er populære, men som ikke har noe med bildet å gjøre.

Lurer du publikummet ditt, vil resultatet alltid bli at flere slutter å følge deg. Det er vel ikke det du vil?

Følg andre brukere i målgruppa di

Bruk tid i Instagram på å søke opp andre brukere som er i målgruppa di (for du har definert målgruppen din, ikke sant?)

Ved å følge noen av de du har i kikkerten som potensielle kunder, kan du få målgruppa til å bli oppmerksom på nettopp deg.

Kanskje blir de nysgjerrige og sjekker ut profilen din også?

Og dersom de synes den ser interessant ut, så kan du på sikt få en kunde også dersom du bruker Instagramprofilen din til å gi verdifullt innhold.

Lik og bli likt

Av og til bør du ta deg en god økt for å engasjere deg i innhold fra andre brukere som er i målruppa di.

Resultatet blir gjerne at du får betalt i form av både “liker” og nye følgere.

Ikke mas om salg

Dette tipset er kanskje det viktigste. Er det en ting folk ikke liker, så er det å bli møtt av et hesblesende salgsmas.

Vær til nytte for målgruppa di.

Legg ut lekre bilder som er til inspirasjon, og som kan knyttes til det bedriften din leverer.

Publiser tips til hvordan målgruppa di kan bruke produktet ditt.

Mulighetene er mange.

Våg å være personlig

Mennesket liker å få tilfredsstilt kikkeren i seg med jevne mellomrom. Våg å gi litt mer av deg selv innimellom, og du knytter enda tettere bånd til følgerne dine.

Ønsker du hjelp til å legge en plan for hvordan du kan bruke Instagram og andre sosiale medier til å markedsføre bedriften din?

Tormod Sperstad er digital rådgiver i markedsføringsbyrået DMT AS, og er internasjonalt sertifisert digital markedsfører.

Tormod har også jevnlige bedriftskurs i Instagram for blant andre Webgruppen, og kan hjelpe deg med å lykkes med å bruke Instagram som markedsføringskanal for bedriften din.

 

Ta kontakt nå for å få hjelp til markedsføring på Instagram

[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]