SUKSESSHISTORIE OM FACEBOOK-ANNONSERING:

Slik fikk Jonas kjemperesultat med Facebook-annonsen sin

Tormod Sperstad, digital rådgiver i DMT Alvdal

6. mai 2017

Er det virkelig mulig at en annonsekampanje på Facebook kan gå så bra at den må stoppes? Les hvordan Jonas fikk kjemperesultat med Facebook-annonsen sin etter bare to timers opplæring.

Som digital rådgiver i markedsføringsbyrået DMT Alvdal og faglærer for webmarkedsførerstudiet hos eCademy, får jeg jobbe med mange ulike Facebook-kunder i løpet av et arbeidsår.

Felles for de fleste av kundene og studentene som jeg rådgir, er at de sliter med å få noe særlig igjen for ressursene de bruker på Facebook.

Derfor er det ekstra gledelig at de oppnår gode resultater etter en porsjon veiledning ispedd en solid dose egeninnsats.

Suksess etter bare to timers opplæring

En av de tidligere studentene mine, Jonas Larsen, er et godt eksempel på at målrettet innsats er det som skal til når du jobber med Facebook-annonsering.

Jonas, som jobber for Friluftsmagasinet, oppnådde kjemperesultater med den aller første Facebook-annonsen sin. Og det etter bare to skoletimer om Facebook.

Store kostnaden var det heller ikke, hverken i kroner og øre eller kalorier.

Jonas brukte nemlig bare et kvarter på å lage kampanjen, og brukte bare 736 kroner i annonsekostnader.

Det hender at de fysiske butikkene våre søker etter ekstrahjelp. Tidligere brukte de stort sett mer tradisjonelle kanaler på nett til dette. Stillingsannonser der kostet ca 6000 kroner, og det kom inn enorme mengder med lite relevante søknader. Denne gangen spurte vår butikk i Trondheim om jeg hadde noe forslag til andre måter å få tak i en ekstrahjelp på. Konklusjonen ble at jeg skulle lage en enkel annonsekampanje på Facebook, sier Jonas.

Dette gjorde Jonas

Det sier seg selv at Jonas med 15 minutters arbeidsinnsats ikke gikk veldig dypt i materien.

Men med hodet fylt med fersk kunnskap om temaet, var veien likevel kort til suksess.

Dette er de viktigste stikkordene for framgangsmåten til Jonas da han skulle lage den første annonsekampanjen sin på Facebook:

  • Enkel annonse med kun litt tekst og et bilde
  • Annonsen ble målrettet til å treffe inntil 50 kilometer fra Friluftsmagasinet sin butikk på Tiller
  • Annonsen ble målrettet mot friluftsinteresserte kvinner og menn i alderen 17 – 30 år
  • Annonsebudsjettet ble satt til 200 kroner per dag
eksempel på bra facebook-annonse.

Slik så Facebook-annonsen som Jonas laget ut.

Annonsekampanjene skulle i utgangspunktet gå over en uke. Slik gikk det ikke.

– Kampanjen ble startet torsdag ettermiddag, og det var utelukkende Facebook som ble brukt som kanal ved stillingsutlysningen. Påfølgende mandag morgen stoppet jeg den, da butikksjefen hadde fått inn veldig mange gode søknader. Ekstrahjelpen ble ansatt etter første intervju samme dag, sier Jonas.

Du trenger altså ikke bruke tusenvis av kroner på en stillingsannonse. Det er ofte nok å bruke noen få kroner på solid målretting gjennom en Facebook-annonse.

Kanskje du også bør gjøre som Jonas neste gang du trenger flere folk?

Les også: tre kjappe tips til annonsering på Facebook

 

Få gratis #TormodTips om digital markedsføring rett i e-postkassa di:

Har du lyst til å ta bedriften din fra 😥 til 😍?

Nyttige, enkle tips om hvordan små og mellomstore bedrifter kan bruke digital markedsføring for å få flere kunder og større omsetning