INSTAGRAM FOR BEDRIFTER

Instagram-TV: slik kommer du i gang

Tormod Sperstad, digital rådgiver i DMT AS
21. juni 2018
Hørt om IGTV? Lyst til å være en av de første som har sin egen kanal der? Slik lager du din egen TV-kanal på Instagram-TV.

Instagram har akkurat kommet med en kjempenyhet.

De har lansert sin egen TV-kanal, Instagram-TV, også kjent som IGTV.

Det mest naturlige å gjøre for en nerd som meg da, blir å gi deg en kort guide til hvordan du kommer i gang på Instagram-TV.

1. Du må ha en bruker på Instagram

Det første du må gjøre, er å ha en bruker på Instagram. Det gjør det enklere for deg å sette opp brukeren din i IGTV.

Dersom du er admin for flere Instagram-profiler, er det lurt å være pålogget den profilen du skal opprette kanal for FØR du setter opp kanalen din på Instagram-TV.

2. Last ned IGTV-appen

Instagram-TV er en egen app, selv om innhold fra IGTV også er synlig i Instagram for de som ikke har appen.

Men dersom du skal publisere innhold der, må du laste ned appen fra din digitale duppedittbutikk på nett.

Trinn 1 for å komme i gang med Instagram-TV

Trinn 1: Last ned IGTV-appen

3. Opprett profil

Det neste du må gjøre, er å opprette profilen din. Dersom du er pålogget Instagram fra før, er dette utrolig enkelt.

Det er 3-4 enkle trinn du må gjennom (null utfylling), og så er du nesten good to go.

Trinn 2 i hvordan du oppretter Instagram-TV

Trinn 2: opprett profil. Dette går raskest om du er pålogget insta fra før.

4. Opprett kanal

Deretter må du opprette kanalen din. Det gjør du ved å klikke på et tannhjul som du skal ha sånn omtrent midt i skjermbildet, og trykke “opprett kanal”.

Trinn 3 i hvordan begnner å bruke Instagram-TV

Trinn 3: Opprett kanal

5. Publisér innhold

Det siste trinnet i Instagram-TV, er selvfølgelig å publisere innhold. Intet innhold – ingen TV-kanal.

Det gjør du ved å laste opp videoer fra kamerarullen din (det er foreløpig ikke mulig å spille inn videoer direkte).

Trinn 4 i hvordan du bruker Instagram-TV

Trinn 4: last opp video

Videoene må være i høydeformat, og minst ett minutt for at de skal kunne publiseres i kanalen din på Instagram-TV.

Du kan (og bør) legge til en beskrivelse for hva videoen din handler om. Og, hold deg fast; du kan faktisk publisere videoen til en Facebook-side du er admin for også.

Dett var dett. Nå har du fått en liten guide til hvordan du kommer i gang med Instagram-TV.

Som vanlig er det morgenfuglene som får forsyne seg først av matfatet. I klartekst: er du tidlig ute med å bruke IGTV, kan du også vinne litt i form av ekstra oppmerksomhet.

Kilder: Tormods testlab for nye superspennende Instagram-funksjoner.

 

Få gratis #TormodTips om digital markedsføring rett i e-postkassa di:
Har du lyst til å ta bedriften din fra 😥 til 😍?
Nyttige, enkle tips om hvordan små og mellomstore bedrifter kan bruke digital markedsføring for å få flere kunder og større omsetning