Snapchat for bedrifter – tull eller gull

av | aug 3, 2015 | Snapchat, Sosiale medier | 0 kommentarer

Er du nysgjerrig på om markedsføring på Snapchat kan fungere for akkurat din bedrift? Her får du et par råd som kan gi deg svaret.

 

Snapchat har tatt helt av, spesielt blant de yngste av oss. Ferske tall fra Ipsos MMI om sosiale medier viser at Snapchat har mer enn 2 millioner brukere i Norge (sommeren 2016).

Snapchat for bedrifter er også noe som stadig flere har begynt å snuse på.

Men er markedsføring på Snapchat noe å satse på, eller er det fullstendig bortkastet tid?

 

Grunner til å bruke Snapchat

Jeg er skråsikker på at Snapchat har et supert potensiale for bedrifter. I alle fall for alle de som velger å kaste seg på trenden så lenge det er en relativt ung kanal, og ikke minst dersom målgruppa (kundene) er der.

For selv om det er utfordrende å beregne ROIen (Retur On Investment) for en bedrift på Snapchat, er det flere grunner til å kaste seg ut i det.

  • interessen rundt Snapchat er kjempestor så lenge det er en relativt “ung” kanal
  • du har brukers fulle fokus de sekundene som “snæppen” varer
  • Snapchat vokser voldsomt i Norge, og kanalen fungerer derfor veldig godt i oppmerksomhetsfasen i kjøpstrakta

Etter hvert som Snapchat vokser seg eldre, vil det komme til flere kreative måter å markedsføre seg på – også for små og store bedrifter. Jeg har for eksempel sett flere eksempel på at flere har begynt å bruke Snapchat til å gi egne rabattkoder. På den måten ser vi allerede nå at kanalen kan være nyttig i flere trinn i kjøpstrakta.

Med mer kreativ bruk av Snapchat til markedsføring, er jeg rimelig sikker på at folk kan gå lei av alt salgsmaset (jepp; jeg mener at altfor mange bedrifter gnåler for mye om salg i sosiale medier”.

Nettopp derfor mener jeg det er viktig å være tidlig ute.

Dette kan Snapchat for bedrifter brukes til

Dette er tre måter bedrifter kan bruke Snapchat til:

  • Få økt omsetning
  • Få bedre omdømme
  • Styrke merkevaren

Økt omsetning kan du få for eksempel ved å invitere kunder og potensielle kunder til å følge bedriften på Snapchat, og gi spesialrabatter til disse.

Ved å vise uformelle “behind the scenes” i form av videoer og bilder, kan du potensielt bygge en sterkere merkevare og få et bedre omdømme.

Åkkesåm: husk at du aldri skal bruke sosiale medier til å lappe på et dårlig produkt. Glansbilder funker dårlig både på Facebook, og ikke minst når det er snakk om Snapchat for bedrifter.

 

Tormod Sperstad er internasjonalt sertifisert i digital markedsføring. Som digital rådgiver i DMT Alvdal hjelper han små og mellomstore bedrifter med markedsføring på Snapchat og andre sosiale medier.

Ta kontakt med Tormod for å få hjelp med markedsføring nå

 

Snapchat kan funke bra i flere trinn i kjøpstrakta