SOSIALE MEDIER-STATISTIKK

Snapchat tar innpå Facebook, men LinkedIn øker mest

Tormod Sperstad, digital rådgiver i DMT Alvdal
16. februar 2017

Snapchat tar innpå Facebook, men LinkedIn øker mest. Her er sosiale medier-statistikk fra fjerde kvartal 2016.

Dette er en gammel artikkel: her kan du se oppdaterte tall

Det kommer neppe som noen overraskelse at Snapchat fortsetter kjempeveksten sin. I følge Ipsos er det nå godt over 2,2 millioner nordmenn som har en brukerprofil på Snapchat, og omtrent like mange som er aktive brukere.

55 % av alle nordmenn bruker Snapchat. Det er fremdeles aldersgruppen 18 – 29 år som utgjør den største gruppen, men kanalen har godt med brukere i alle aldersgrupper.

Dersom du er overrasket over at bestemora di på 69 bruker Snapchat, så er det kanskje greit å være klar over at hun ikke er alene. 28 % av alle kvinner over 60 år har nemlig en bruker på snap.

Størst vekst for LinkedIn

Selv om det er Snapchat som vokser mest målt i antall brukere, er det LinkedIn som har størst prosentvis vekst.

LinkedIn hadde nesten 1,2 millioner brukere i Norge fjerde kvartal 2016. Dette er en økning på nesten seks prosent fra forrige kvartalsmåling.

Bruksfrekvensen er fremdeles ganske lav. Kanskje ikke så overraskende, for LinkedIn er neppe det første sosiale mediet du tyr til når du skal slappe av i sofaen en fredagskveld.

Bra økning for Instagram

Instagram fortsetter også å øke. Kanalen har over 1,8 millioner brukere i Norge, og økte med fire prosent fra tredje til fjerde kvartal 2016.

Stadig nye funksjoner som for eksempel Instagram Stories og Instagram Live ser altså ikke ut til å bremse veksten til Instagram.

Stabilt for Facebook

Facebook hadde nesten 3,3 millioner brukere i Norge fjerde kvartal 2016. Dette er nøyaktig det samme som tredje kvartal.

Andel profiler er stort sett stabil i de fleste brukergruppene, men det kan være verdt å merke seg at antall registrerte brukere i aldersgruppen 40 – 59 år har gått ned på begge de to siste kvartalsmålingene.

Pinterest, Twitter og YouTube

Tallene for øvrige sosiale medier er stabile.

YouTube har fortsatt ca 3,6 millioner registrerte brukere i Norge. Twitter har drøyt 1,1 millioner registrerte profiler, og 600 000 nordmenn bruker Pinterest.

Kilde: Ipsos