Sosiale medier-statistikk for fjerde kvartal 2015

av | feb 1, 2016 | Facebook, Instagram, LinkedIn, Pinterest, Snapchat, Sosiale medier, Twitter | 0 kommentarer

Snapchat gjør et kjempebyks. Pinterest går mest tilbake, og YouTube har flest aktive brukere. Det viser Ipsos MMI sin sosiale medier-statistikk for fjerde kvartal 2015.

 

29.05.2017: Se oppdaterte tall her

Ipsos MMI sin sosiale medier-statistikk for fjerde kvartal 2015 bekrefter en tendens vi har sett lenge.

Snapchat tar fullstendig rotta på konkurrentene i Norge.

I alle fall når det dreier seg om prosentvis vekst.

Mer enn 1,9 millioner nordmenn har nå en profil på Snapchat. Dette er en økning på mer enn seks prosent siden forrige måling.

 

[Tweet “Snapchat tar fullstendig rotta på konkurrentene”]

 

Veksten i antall aktive brukere for det kule, gulhvite spøkelset er omtrent like stor.

Nesten hver bidige av alle som har en Snapchat-profil, er nemlig aktive brukere.

 

Les også: Snapchat for bedrifter: tull eller gull?

 

sosiale medier statistikk fjerde kvartal 20165

Snapchat fortsetter kjempeveksten. Det viser Ipsos MMI sin sosiale medier-statistikk for fjerde kvartal 2015. Infographic: Ipos MMI

YouTube har flest aktive

Nordmenn konsumerer, i likhet med resten av verden, brutale mengder video på nett. Det kommer derfor ikke som en overraskelse at YouTube har hele 3,5 millioner aktive brukere i Norge. Dette er så mye som 300 000 flere enn Facebook.

Det er likevel verdt å merke seg at antall aktive brukere er langt høyere enn registrerte profiler (snaue 1,4 millioner), i og med at Ipsos MMI ikke nødvendigvis regner antall aktive brukere av antall registrerte profiler.

 

Twitter og Pinterest mest tilbake

De oppdaterte SoMe-tallene viser at det er Twitter og Pinterest som går mest tilbake i målingen for fjerde kvartal 2015.

Twitter mistet nesten 100 000 brukere fra tredje til fjerde kvartal, noe som tilsvarer en reduksjon på 7,5 %.

Selv om tilbakegangen er stor, er det foreløpig ingen grunn til å krisemaksimere. Målt i antall registrerte profiler er den forrige målingen nemlig den nest-beste noensinne for Twitter.

Pinterest gikk nesten åtte prosent tilbake fra forrige måling, og har nå 433 000 registrerte profiler.

Men med den fantastiske veksten kanalen har hatt gjennom de foregående målingene, med hele 20 % vekst fra sommer til høst 2015, kan heller ikke dette sies å være noen krise.

 

Toppen nådd for Facebook

Facebook går nesten to prosent tilbake i Ipsos MMI sin sosiale medier-statistikk for fjerde kvartal 2015.

Kanalen har vokst forsiktig helt siden kjempehoppet våren 2013, og tilbakegangen ved den siste kvartalsmålingen kan tyde på at toppen er nådd for Facebook.

De ferskeste tallene viser også at antall aktive Facebook-brukere har gått noe ned.

 

Små endringer for de andre

For de andre sosiale mediene er det bare mindre endringer. Dette er antall registrerte profiler for de andre kanalene (aktive brukere i parentes):

  • Instagram: 1,5 millioner (1,9)
  • LinkedIn: 1,16 millioner (1,13)
  • Google+:  1,22 (1,1)

 

Hva sier du etter å ha lest sosiale medier-statistikken for fjerde kvartal 2015? Er tallene i samsvar med hvordan du selv bruker sosiale medier?

Legg gjerne igjen en kommentar.