Sosiale medier-statistikk for høsten 2015

av | okt 19, 2015 | Facebook, Instagram, LinkedIn, Pinterest, Snapchat, Sosiale medier, Sosiale medier-statistikk, Twitter | 0 kommentarer

Pinterest øker voldsomt i popularitet. Google+ går tilbake. Det er hovedtrekkene fra Ipsos MMI sin sosiale medier-statistikk for høsten 2015.

NB! Det har kommet nye tall fra Ipsos MMI. Her kan du lese oppdatert sosiale medier-statistikk

Denne artikkelen kunne nesten vært en blåkopi fra den forrige bloggposten min om sosiale medier-statistikk.

Ipsos MMI sin sosiale-medier-statistikk for høsten 2015, som gjelder for målinger gjort i tredje kvartal, har nemlig få endringer fra forrige gang.

I korte trekk konkluderer jeg med følgende: Metningspunktet for sosiale medier er fremdeles ikke nådd.

Ola og Kari Nordmann bruker Snapchat, Instagram og andre sosiale medier som aldri før.

 

Størst økning for Pinterest

Statistikken viser at Pinterest har 471 000  registrerte profiler i Norge. Dette er en økning på 21 % i forhold til forrige periode.

Pinterest fortsetter med andre ord økningen fra forrige måling, der det ble målt en økning på nesten 30 % fra første til andre kvartal.

Den digitale korktavlen har også en solid vekst målt i antall aktive brukere. Pinterest har nå 442 000 aktive brukere, noe som er en økning på 17 % fra forrige måling fra Ipsos MMI.

Bruksfrekvensen  viser derimot en noe synkende trend i Norge.

Det er fremdeles langt flere kvinner enn menn som bruker Pinterest.

 

Solid vekst for Twitter

Twitter har også en solid vekst målt i antall brukere. Ipsos MMI sin sosiale medier-statistikk for høsten 2015 viser at Twitter nå har 113 000 flere registrerte profiler enn ved forrige måling.

Økningen i antall profiler tilsvarer en vekst på nesten 11 %, og kommer muligens som en overraskelse for både deg og meg.

Kanalen har også en økning i antall aktive brukere (drøye 7 %), men en noe lavere bruksfrekvens enn tidligere.

 

Instagram vokser også

Statistikken over profiler og bruksfrekvens i sosiale medier, viser at også Instagram fortsetter å vokse. Instagram har nå mer enn 1,5 millioner profiler i Norge. En økning på nesten 7 % fra forrige måling.

Det er nordmenn yngre enn 30 år, samt menn, som bidrar mest til veksten.

 

Bra økning for Snapchat

Snapchat har vokst voldsomt siden Ipsos MMI hadde sin første Snapchat-måling i 2013.

Veksten har fortsatt i hele år, og det ser ikke ut til å stoppe med det første. Målt i antall profiler, viser sosiale medier-statistikken nemlig en økning på nesten seks prosent fra forrige måling.

Veksten er omtrent like stor målt i antall aktive brukere. Snapchat har nå nesten 1,8 millioner aktive brukere i Norge.

Bruksfrekvensen holder seg stabilt høy. 92 % av brukerne i alderen 18 – 29 år bruker nå Snapchat minst en gang om dagen.

 

Les også: Snapchat for bedrifter: tull eller gull?

 

Flere profiler på LinkedIn

Selv om bruksfrekvensen har gått litt ned sammenlignet med forrige kvartalsmåling, har LinkedIn en økning i antall profiler.

Det er nå nesten 1,2 millioner nordmenn som har en profil på LinkedIn. En økning på litt over seks prosent fra andre kvartal 2015.

 

Google+ går tilbake

Den eneste kanalen som har en tilbakegang på den ferskeste målingingen, er Google+.

Det er nå 1 289 000 nordmenn som har en profil på Google+. Dette er en nedgang på drøye 3 % fra forrige måling.

Kanalen har også en nedgang målt i antall aktive brukere.

 

Facebook er fortsatt kongen

Hva så med Facebook, lurer du kanskje på? Er det stillstand? Tilbakegang? Eller kanskje en økning?

Her er fasiten: Facebook er fremdeles kongen av sosiale medier i Norge (eller dronningen, om du vil).

Det er nå 3 262 000 nordmenn som har en profil på Facebook. Selv om det ikke er store endringer det dreier seg om, kan vi likevel slå fast at det er en ørliten økning fra forrige måling. Nærmere bestemt på knappe 1 %.

Mange har hevdet at antall aktive brukere på Facebook blir mindre og mindre. Dersom vi skal se på sosiale medier-statistikken, er dette helt feil.

Statistikken viser nemlig at hele 84 % av alle som er på Facebook, bruker kanalen minst en gang om dagen. Bruksfrekvensen er med andre ord stigende, noe den også var ved forrige måling.

Dersom vi skal komme med en slags konklusjon etter å ha lest Facebook-tallene, må det bli følgende: ja, annonsering på Facebook kan være verdt pengene.

[Tweet “Nordmenn elsker sosiale medier”]

 

Ord til ettertanke

Helt subjektivt, men med 100 % objektive tall som underlag, drar jeg på med et par ord til ettertanke:

  • Det har aldri vært flere nordmenn i sosiale medier
  • Det har aldri vært flere nordmenn som aktivt bruker sosiale medier

Dersom du har et eget firma, eller jobber i en bedrift, er alle disse aktive brukerne de potensielle kundene dine.

Dette er fakta du må ha med deg når du vurderer hvor du skal bruke markedsføringsbudsjettet ditt framover.

Den fullstendige oversikten fra Ipsos kan du lese her.

 

Ta gjerne kontakt for å få råd og veiledning om hva sosiale medier kan gjøre for bedriften din