Sosiale medier-statistikk: Pinterest øker mest

av | jul 10, 2015 | Facebook, Instagram, LinkedIn, Pinterest, Snapchat, Sosiale medier, Sosiale medier-statistikk, Twitter | 0 kommentarer

Pinterest har størst vekst. LinkedIn går mest tilbake. Det er den tabloide kortversjonen av Ipsos MMI sin sosiale medier-statistikk for andre kvartal 2015.

 

29.05.2017: Se oppdaterte tall her

Målt i antall profiler har den digitale korktavlen, som Pinterest kanskje best kan beskrives som, vokst nesten 30 % fra første til andre kvartal i år.

Veksten i antall aktive brukere er enda mer imponerende: økningen er på nesten 32 % i forhold til forrige måling.

Med sine 389 000 registrerte brukere er Pinterest likevel den absolutt minste av de sosiale mediene som Ipsos MMI gjør kvartalsvise målinger på.

Den eneste kanalen som har en tilbakegang på siste måling, er LinkedIn.

LinkedIn har tidligere opplevd en bra økning i popularitet, men har nå drøyt 150 000 færre aktive brukere enn de hadde på forrige måling. Dette tilsvarer en nedgang på 12 %.

 

Fortsatt vekst for Snapchat

Ikke uventet er det fortsatt en bra stigningskurve for Snapchat. Kanalen har hatt en solid vekst helt siden første måling i 2013, og har nå nesten 1,7 millioner registrerte profiler i Norge. Dette er 16 % opp fra forrige kvartalsmåling.

Det er også all grunn til å merke seg hvor mange aktive brukere Snapchat har.

Siste sosiale medier-statistikk konkluderer med at 1 684 000 nordmenn er brukere.

Dersom vi ser på det tallet i forhold til antall registrerte profiler, så er i praksis alle som har en profil på Snapchat mer eller mindre aktive brukere.

 

Les også: Snapchat for bedrifter: tull eller gull?

 

Facebook fortsatt størst

Og dersom du skulle lure på det: joda, Facebook er fremdeles kongen på haugen.

Facebook har nå mer enn 3,2 millioner brukere (både aktive og registrerte profiler).

Det er derimot de over 40 år som driver veksten.

Dersom vi ser på bruksfrekvensen, så er det lite som bekrefter antydninger om at færre bruker Facebook aktivt. 81 % av alle brukere er på Facebook minst én gang om dagen.

Om det ikke har vært det tidligere, så burde i alle fall denne målingen bli en vekker for alle bedrifter som fremdeles ikke har brukt penger på Facebook: ja, annonsering på Facebook kan være verdt pengene.

 

Instagram vokser

Undertegnede har lagt merke til at det i det siste har vært litt mindre aktivitet i Instagram-feeden.

Den siste sosiale medier-statistikken fra Ipsos MMI viser derimot noe helt annet. Både antall profiler og aktive brukere vokser med drøyt 10 % fra forrige måling.

Veksten er størst i aldersgruppen 30 – 39 år.

[Tweet “Pinterest øker mest. LinkedIn går mest tilbake”]

Og det gjør jammen Twitter også

Det som kanskje kommer mest overraskende for de som har fulgt utviklingen en stund, er tallene for Twitter.

Kanalen har nå drøyt 1 million registrerte brukere i Norge. Dette er opp 15 % siden forrige måling.

Veksten er også bra målt i antall aktive brukere: mer en 17 % økning vitner om at aktiviteten har tatt seg opp.

Konklusjon: popularitetskurven stiger for de fleste sosiale mediene i Norge. Vi kommuniserer kort og godt stadig mer i digitale kanaler.

Tallene bør være en vekker for absolutt alle bedrifter som ennå ikke har gjort en skikkelig vurdering på hvilke sosiale medier de bør bruke.

Absolutt alle bedrifter, små som store, bør i det minste gjøre en ordentlig vurdering på om sosiale medier kan bidra til å nå bedriften sine overordnede mål.

 

Ta gjerne kontakt for å få råd og veiledning om hva sosiale medier kan gjøre for bedriften din