SOSIALE MEDIER-STATISTIKK

Snapchat fortsetter å øke

Tormod Sperstad, digital rådgiver i DMT Alvdal

4. november 2016

Snapchat fortsetter den eventyrlige veksten, men Pinterest vokser mest. Det er status for den oppdaterte sosiale medier-statistikken fra Ipsos.

29.05.2017: Se oppdaterte tall her

Mer enn 2,1 millioner nordmenn har en profil på Snapchat. Ipsos sin sosiale medier-statistikk (ekstern lenke) vitner også om at bruksfrekvensen er høy. Omtrent like mange er nemlig aktive på Snapchat.

Økningen for Snapchat er på godt og vel 4 % fra forrige måling.

 

Pinterest vokser mest

Størst vekst er det derimot Pinterest som har. 595 000 nordmenn har en profil på Pinterest. Dette er en økning på hele 13 % fra forrige måling.

Ikke uventet er det flest kvinner som bruker Pinterest: 67 % av brukerne er kvinner, og blant disse er det en stor overvekt i aldersgruppen 18 – 29 år.

Statistikken forteller også at kvinner som bruker Pinterest i høy grad også er aktive i andre visuelle kanaler som for eksempel Instagram.

Dette betyr at dersom du har visuelle produkter og kjøpelystne, unge kvinner i målgruppa di, så er Pinterest og Instagram to kanaler som du så absolutt bør vurdere som markedsføringskanaler.

Instagram går også opp fra forrige måling. Kanalen har nå drøyt 1,7 millioner norske profiler – en økning på nesten tre prosent.

 

LinkedIn mest tilbake

LinkedIn er den kanalen som har størst tilbakegang. LinkedIn har nå drøyt 1,1 millioner norske profiler. Dette tilsvarer en tilbakegang på 12 % fra forrige kvartalsmåling.

For de andre sosiale mediene er det bare mindre endringer.

Facebook og YouTube står på stedet hvil (det får da være måte på hvor lenge en kan vokse). Twitter har en tilbakegang på 2 %, og Google+ har mistet 4 % av brukerne siden forrige måling.

Kjapt oppsummert: sosiale medier fortsetter å vokse, og potensialet i å bruke sosiale medier til markedsføring er større enn noen gang.

Rådgiver i DMT Alvdal, Tormod Sperstad, er internasjonalt sertifisert i digital markedsføring, og kan hjelpe deg med markedsføring i sosiale medier.

 

Ta kontakt for å lære mer om hvordan du kan bruke sosiale medier til markedsføring