Sosiale medier-statistikk våren 2016

av | apr 20, 2016 | Facebook, Instagram, LinkedIn, Pinterest, Snapchat, Sosiale medier, Sosiale medier-statistikk, Twitter | 0 kommentarer

Instagram vokser mest. Google+ går mest tilbake, og YouTube har flest brukere. Her er oppdatert sosiale medier-statistikk våren 2016.

 

Se oppdaterte tall her

Ferske tall fra Ipsos MMI om sosiale medier viser at Instagram nå har nesten 1,7 millioner aktive brukere i Norge. Dette er en økning på mer enn 10 % fra forrige måling.

Instagram har dermed tatt igjen noe av det solide forspranget som Snapchat sikret seg under forrige måling.

For Snapchat sin del er det bare en forsiktig vekst på i underkant av én prosent. Veksten er den samme målt i både antall registrerte profiler og antall aktive brukere.

Til tross for at Snapchat i praksis opplever en stagnasjon i Norge, er kanalen med sine drøyt 1,9 millioner brukere fremdeles totalt overlegen når det gjelder kampen om plass nummer to på sosiale medier-pallen.

 

YouTube har flest brukere

Nordmenn konsumerer videoer på internett som aldri før. Dette bekreftes også i den oppdaterte sosiale medier-statistikken.

YouTube har nå nesten 3,5 millioner brukere i Norge, og slår dermed alle konkurrenter ned i støvlene når det gjelder aktiv bruk. Det er derimot “bare” litt mer enn 1,3 millioner nordmenn som har registrert seg med egen profil på YouTube.

Pinterest har også hatt en pen økning siden forrige måling. Det er nå 462 000 nordmenn som har en Pinterest-bruker. Dette er en økning på nesten sju prosent.

Antall aktive Pinterest-brukere har økt med nesten 10 % fra desember 2015, og det er nå 436 000 nordmenn som bruker Pinterest aktivt.

Sosiale-medier-statistikk-våren-2016-Instagram

Instagram går mest fram. Det viser Ipsos MMI sin sosiale medier-statistikk våren 2016. Faksimile: Ipsos MMI

Google+ går mest tilbake

Ikke overraskende, kanskje: Google+ er den kanalen som går mest tilbake i Ipsos sin sosiale medier-statistikk våren 2016.

Google+ har nå knappe 1,1 millioner registrerte profiler, og i underkant av 1 million aktive brukere. Dette er en nedgang på ca 10 % i forhold til forrige måling.

For de andre sosiale mediene som Ipsos MMI gjør målinger på, er det bare mindre endringer. LinkedIn har nå i underkant av 1,2 millioner norske profiler, og Twitter har drøyt 1 million profiler.

Totalt sett er det fremdeles Facebook som er kongen (eller dronningen, om du vil) av sosiale medier. Rett i underkant av 3,2 millioner nordmenn har en profil på Facebook, og omtrent like mange er brukere av kanalen.

 

Kunne du tenke deg å lære mer om hvordan sosiale medier kan brukes som markedsføringskanal for bedriften din? Tormod Sperstad holder kurs og workshops i sosiale medier. 

Ta kontakt med Tormod for å få informasjon om hvordan du kan bruke sosiale medier til markedsføring