SOSIALE MEDIER FOR BEDRIFTER

Sosiale medier-tips:
ikke sats alt på ett kort

Tormod Sperstad, digital rådgiver i DMT Alvdal
4. mars 2018

Er du en av mange som bruker bare Facebook som markedsføringskanal for bedriften din? Kanskje du heller ikke har en hjemmeside i tillegg? Her du et par gode grunner til at du bør bruke flere sosiale medier, i stedet for å satse alt på ett kort.

Jeg ser det ofte. Bedrifter som bruker alt de har av ressurser på ett eneste sosialt medie, i stedet for å bruke i alle fall et par kanaler for å spre innhold fra hjemmesiden og kommunisere med kundene sine.

Greia er at du tar en stor risiko ved å satse alt på bare en kanalFor har du noen gang tenkt over at du faktisk ikke eier din egen Facebook-side?

Har du noen gang tenkt over hva som kan skje fra en dag til en annen dersom Mark Zuckerberg & co bestemmer seg for å gjøre en endring som gjør at synligheten din på Facebook går ned med tre fjerdedeler, eller i verste fall bestemmer seg for å stenge Facebook for bedrifter?

I beste fall mister du “bare” litt omsetning fordi du må starte på skrætsj, og bruke verdifull tid på å bygge relasjoner med potensielle kunder i en helt ny kanal. I verste fall må bedriften din stenge dørene.

Derfor bør du fordele ressursene dine, og jobbe målrettet i flere sosiale medier. I tillegg må du også jobbe aktivt med hjemmesiden din, som tross alt er en av svært få markedsføringskanaler du har full kontroll på sjøl.

Dette er ikke skremselspropaganda. Vi ser fra tid til annen eksempler på bedrifter som taper store summer fordi de ikke har brukt flere sosiale medier.

Bedrift måtte gi seg

I slutten av februar 2018 fikk vi en viktig påminnelse om hvor farlig det kan være å konsentrere seg for mye om bare én enkelt kanal. Da gikk nemlig nettstedet LittleThings på dunken etter, at de nærmest over natta mistet 75 % av rekkevidden på Facebook.

Nettstedet, som begynte som en liten nettbutikk og etter hvert vokste til å bli et innholdsrikt feelgood-nettsted med 59 millioner unike besøkende hver måned, dro inn svære annonseinntekter – i tillegg til at de hadde betydelig omsetning fra nettbutikken sin.

Les også: Facebook-frustrert etter algoritme-endringen? Dette bør du gjøre

LittleThings hadde et gedigent publikum. Godt og vel 12 millioner hadde likt Facebook-siden, noe som ga nettstedet muligheten til å nå ut til mer enn 12 millioner potensielle kunder – uten å betale en eneste annonsekrone.

Dette lyktes de også i stor grad med. Hver dag fikk de enorm trafikk inn til nettstedet sitt, takket være solid markedsføringsinnsats på face. I og med at de lyktes så til de grader på Facebook, var det også denne kanalen de i all hovedsak konsentrerte seg om.

Nettstedet greide å justere innholdet på Facebook i takt med algoritmeendringer. Men etter tidenes mest omfattende algoritmejustering, der innlegg fra Facebook-sider ble ytterligere nedprioritert i forhold til innlegg fra privatpersoner, var det kroken på døra i februar 2018.

Administrerende direktør for selskapet, Joe Spieser, var klinkende klar i en kommentar til Business Insider da det ble kjent at LittleThings måtte gi seg:

– Ingen tidligere algoritmeendringer har vært i nærheten av å ha så store konsekvenser. Dette var katastrofalt for oss.

Bruk alltid flere kanaler

Etter å ha lest om hvor dramatiske konsekvenser en endring i et sosialt medie kan være for en bedrift, er du forhåpentligvis enig i følgende:

Sett aldri din lit til kun ett sosialt medie. Og husk at hjemmesiden din er en av få kanaler du faktisk har 100 % kontroll på sjøl. Derfor bør den alltid ha førstepri.

Vil du ha hjelp til å velge hvilke markedsføringskanaler du bør velge for bedriften din?

Få hjelp til å velge markedsføringskanaler

 

Få gratis #TormodTips om digital markedsføring rett i e-postkassa di:

Har du lyst til å ta bedriften din fra 😥 til 😍?

Nyttige, enkle tips om hvordan små og mellomstore bedrifter kan bruke digital markedsføring for å få flere kunder og større omsetning