Valgkamp på Facebook: viktigere enn noen gang

av | jan 26, 2015 | Facebook, Sosiale medier | 0 kommentarer

De politiske partiene trappet for alvor opp innsatsen i sosiale medier under Stortingsvalget i 2013. Under kommunevalget 2015 er det lokalpolitikerne sin tur. Valgkamp på Facebook og andre sosiale medier er viktigere enn noen gang i kampen om stemmene.

 

Du husker kanskje hvor aktiv Barack Obama var i sosiale medier under det amerikanske presidentvalget i 2008?

Dette valget var det første der alle kandidatene brukte sosiale medier, og da spesielt Facebook, aktivt for å kommunsiere med velgerne sine.

[Tweet “Valgkamp på Facebook – viktigere enn noen gang”]

I forkant av valgkampen hadde Obama ansatt en person som trolig var avgjørende for utfallet. Chris Hughes, som var en av de som var med på utviklingen av Facebook, fikk nemlig ansvaret for kampanjenettstedet My.BarackObama.com.

Barack Obama lå et hestehode foran under hele valgkampen, og vi vet jo alle hvordan det hele gikk.

Norske politikere kom seinere på banen, og Stortingsvalget i 2013 gikk inn i historien som det første valget der sosiale medier for alvor ble viktig i kampen om velgerne.

 

Facebook avgjørende for Erna?

I god tid før innspurten av valgkampen i 2013, gjorde Cecilie Staude ved Handelshøyskolen BI en analyse i samarbeid med statsviter Svein Tore Marthinsen.

I analysen så Staude og Marthinsen nærmere på hvordan ni norske partiledere brukte sosiale medier i valgkampen. Høyre-leder Erna Solberg ble kåret til den partilederen som brukte sosiale medier best. Hvordan valget gikk for Erna, husker du jo garantert også godt.

Jeg skal være forsiktig med å påstå at Erna Solberg sin aktivitet på Facebook var utslagsgivende for valgresultatet.

Men måten Erna brukte blant annet Facebook, Twitter og Instagram på under valgkampen, hadde uten tvil noe å si for valgsuksessen.

Slik vil det også bli for kommunepolitikere under årets lokalvalg. Ja, faktisk begynner vi allerede nå å se hva sosiale medier, og da spesielt Facebook, kan gjøre for politiske partier under årets kommunevalg. Miljøpartiet De Grønne stiller nemlig lister i rekordmange kommuner. Årsaken er i stor grad en bevisst satsing på digital markedsføring.

 

Lokalvalgkamp på Facebook

En kjapp kikk på hvordan det står til med lokale politikere, og ikke minst lokale partier i min egen hjemkommune Skjåk,  vitner om at lokalpolitikerne har mye å gå på.

Fram til våren 2015 var det ingen politiske partier i Skjåk som hadde en Facebook-side. Skjåk Arbeiderparti hadde riktignok en gruppe, men det vil aldri være den beste løsningen for å ha en åpen og god dialog med eksisterende og potensielle velgere.

Først i april kom de første partiene på banen. Seint, og i all beskjedenhet: ikke spesielt godt.

Og fremdeles ser det ikke ut til at noen har oppdaget potensialet som ligger i for eksempel Snapchat og Periscope.

Det er med andre ord et stykke igjen før Odd Joar eller Elias fra Skjåk kan sammenligne seg med Erna eller Obama når det gjelder vettug politisk kommunikasjon i sosiale medier.

Heldigvis, kan en kanskje si.

Men prinsippet er det samme: Lokalpolitikere som greier å engasjere, gi akkurat passe mye av seg sjøl, og ikke minst ha et bevisst forhold til hvordan de skal ta imot ris og ros i sosiale medier, vil garantert ha et fortrinn under kommunevalget 2015.

 

Ta kontakt for å få råd om hvordan du kan bruke sosiale medier i valgkampen